لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

خطر هک شدن هواپیما تا چه اندازه جدی‌ است؟


در سال ۲۰۱۵ چند هکر توانسته بودند با هک رایانه یک جیپ، در سیستم‌های صوتی و کولر خودرو خلل ایجاد کنند. اما اگر هکرها بتوانند هواپیما را هک کنند، این موضوع می‌تواند ابعاد به‌مراتب جدی‌تر به‌خود بگیرد. حالا مشخص شده این اتفاق افتاده است و گروهی از هکر‌ها توانسته‌اند در سال ۲۰۱۶ یک بوئینگ ۷۵۷ را هک کنند.

رابرت هیکی، از محققان امنیت ملی، فردی بود که توانست کنترل کامل بوئینگ ۷۵۷ را هنگامی که هواپیما هنوز در باند فرودگاه آتلانتیک سیتی در نیوجرسی حضور داشت، در دست بگیرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس گروهی از مهندسان توانسته‌اند از راه دور، سیستم کنترل پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ را بدون آن‌که خلبان‌ها متوجه شوند، هک کنند.

تولید بوئینگ ۷۵۷ در سال ۲۰۰۴ متوقف شده اما هنور در برخی خطوط هوایی مانند دلتا استفاده می‌شود جت شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده هم پیش از شروع ریاست جمهوری یک فروند بوئینگ ۷۵۷ بود.

رابرت هیکی در در اجلاس سایبرست درباره این کار اینگونه توضیح داده است « ما توانستیم کنترل این هواپیما را در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ به‌ دست بگیریم. دو روز پس از آن، موفق شدم شخصا از راه دور به‌ هواپیما نفوذ کنم. برای انجام این‌کار حتی یک‌ نفر را به‌ داخل هواپیما نفرستاده بودم. ما تنها با برخی فرکانس‌های رادیویی موفق به نفوذ شدیم».

با علنی شدن این اتفاق بیم آن می‌رود در آینده نزدیک با گسترش هواپیماهایی که نیاز به خلبان ندارند امکان هک شدن آن‌ها بسیار بیشتر از امروز شود.

اکنون یکی از بزرگترین چالش‌های خودروها خودران بحث هک شدن آن‌هاست و این مورد می‌تواند در هواپیماها خطرناک‌تر هم باشد.

اگر سیستم‌های هدایتی غیر انسانی و هوش مصنوعی ایمنی بیشتری را نسبت به انسان به ارمغان بیاورند می‌توان بر روی توسعه این فناوری‌ها فکر کرد اما مشکل آنجاست که هنوز هوش مصنوعی راه درازی در پیش دارد و حتی استفاده آنها در خودرو‌ها هم با اما و اگر‌های فراوانی روبرو است. دومین مشکل احتمال هک شدن هوش مصنوعی در هنگام پرواز است عاملی که می‌تواند براحتی به یک فاجعه وحشتناک ختم شود.

به‌تازگی شرکت بوئینگ از طرحی برای توسعه هواپیماهای مسافربری بدون خلبان خبر داده است. به گزارش رویترز بوئینگ تصمیم دارد برخی فناوری‌های مربوط به ساخت هواپیماهای بدون خلبان را در سال آینده آزمایش کند.

اگرچه هواپیماهای مسافربری هم اکنون نیز می‌توانند با استفاده از رایانه‌های موجود در کابین خلبان بخشی از روند پرواز را انجام دهند، نظارت خلبان و کمک خلبان بر روند کار، لازم است تا قادر باشند در زمان مناسب و در صورت خطای سیستم یا بحرانی شدن شرایط، کار را به‌دست گیرند.

مایک سینت نایب رییس بخش توسعه محصول بوئینگ می‌گوید: «شاید هواپیمای بدون خلبان ایده دور از دسترس به نظر برسد اما باتوجه به آنکه پهپادهایی با قیمت کمتر از هزار دلار وارد بازار شده‌اند، می‌توان ادعا کرد که فناوری زیربنایی برای این روند مهیا شده است».

مایک سینت می‌گوید در سال‌های آینده سوار بر هواپیمایی خواهد شد که هوش مصنوعی به جای خلبان‌ها برخی تصمیم‌ها را می‌گیرد.

نایب رئیس بخش تولید هواپیماسازی بوئینگ با تاکید بر این‌که فناوری هواپیماهای مسافری بدون خلبان در مراحل ابتدایی قرار دارد، افزوده‌است «در ابتدا چنین هواپیمایی برای پرواز باید به طور کامل با استانداردهای بین‌المللی ایمنی مطابقت داشته باشد. هنوز مشخص نیست که هواپیماهای مسافربری بدون خلبان می‌توانند فرود اضطراری داشته باشند یا نه».

بوئینگ در واکنش به افشای هک شدن مدل ۷۵۷ خود می‌گوید بعید است حملات احتمالی مشابه هواپیماهای امروزی‌اش را تهدید کند.

اما پرسشی که در حال حاضر نیز مطرح شده این است که اگر مهندسان توانسته‌اند یک هواپیمای ۷۵۷ که سیستم‌های رایانه‌ای آن بسیار کمتر از هواپیماهای امروزی کامپیوتری شده را هک کنند، آیا خطر هک شدن هواپیماهای تمام کامپیوتری آینده بیشتر نخواهد بود؟

XS
SM
MD
LG