لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

سازمان ملل: استخراج سوخت‌های فسیلی طی یک دهه آینده دو برابر می‌شود


فعالان محیط‌زیست در حال اعتراض به تولید سوخت‌های فسیلی در حاشیه یک نشست اروپایی در بلژیک
فعالان محیط‌زیست در حال اعتراض به تولید سوخت‌های فسیلی در حاشیه یک نشست اروپایی در بلژیک

سازمان ملل در گزارش جدیدی که روز چهارشنبه ۲۸ مهر منتشر شد اعلام کرد که ابعاد برنامه‌ریزی‌ها برای استخراج سوخت‌های فسیلی نظیر ذغال‌سنگ، نفت و گاز در سراسر جهان طی دهه آینده بیش از دو برابر میزانی است که برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد باید رعایت شود.

برنامه زیست محیطی سازمان ملل در این گزارش هشدار می‌دهد که ابعاد برنامه‌ریزی دولت‌های جهان برای استخراج و بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی طی دهه آینده «در حد خطرناکی» اهداف تعيين شده برای کاهش انتشار گازهای آلاینده را نقض می‌کند.

این گزارش ده روز قبل از شروع کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در شهر گلاسکو منتشر می‌شود که مناسبت مهمی برای سنجش پایبندی کشورهای جهان به اهداف تعیین شده در معاهده اقلیمی پاریس است.

برنامه زیست محیطی سازمان ملل می‌گوید برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی، که یکی از اهداف مهم معاهده اقلیمی پاریس است، انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ باید به نصف میزان فعلی کاهش یابد و تا اواسط قرن حاضر به صفر برسد.

ولی طبق نتایج تحقیقات این نهاد در مورد برنامه‌ریزی‌های موجود، استخراج سوخت‌های فسیلی طی یک دهه آینده ۱۱۰ درصد بیشتر از حجم متناسب با مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه و حدود ۴۵ درصد بیشتر از حجم متناسب با مهار گرمایش زمین در حد دو درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است.

یکی از کارشناسان زیست محیطی که در تنظیم این گزارش مشارکت داشته است گفت: «نتایج تحقیقات بسیار واضح است: برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه، میزان استخراج و مصرف سوخت‌های فسیلی باید به سرعت و در حد چشمگیری کاهش یابد. ولی دولت‌های جهان به برنامه‌ریزی برای استخراج و حمایت از تولید این نوع سوخت در حدی بسیار بالاتر از میزانی که می‌تواند امن تلقی شود ادامه می‌دهند».

دولت‌های امضاءکننده معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ موظفند هر پنج سال یک بار طرح‌ها و اقدامات خود در زمینه کاهش انتشار گازهای آلاینده را ارائه دهند.

سازمان ملل ماه گذشته در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرد حتی اگر تمامی دولت جهان به اقداماتی که تاکنون وعده داده‌اند عمل کنند میزان گرمایش زمین تا پایان قرن جاری به نقطه فاجعه بار۲.۷ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید.

سازمان ملل و کشورهای شرکت کننده در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی که از روز ۳۱ اکتبر ( دهم آبان ) آغاز می‌شود اعلام کرده‌اند که هدف اصلی این اجلاس گام برداشتن در راستای تحقق اهداف معاهده اقلیمی پاریس و مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد است.

یکی دیگر از تنظیم‌کنندگان گزارش جدید برنامه زیست محیطی سازمان ملل گفت تفاوت فاحش بین برنامه‌ریزی دولت‌های جهان برای استخراج و بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی و آنچه که در چارچوب معاهده اقلیمی پاریس متعهد شده‌اند بزرگترین مشکل در عرصه دیپلماسی اقلیمی است.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد که میزان استفاده از ذغال سنگ، آلاینده‌ترین سوخت فسیلی از زمان شروع بحران کرونا افزایش یافته است. طبق ارزیابی این آژانس برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه استخراج بیشتر نفت و گاز در سطح جهان باید متوقف شود.

گزارش جدید برنامه زیست محیطی سازمان ملل نشان می‌دهد که براساس برنامه‌ریزی‌های فعلی دولت‌های جهان طی یک دهه آینده میزان استخراج ذغال سنگ حدود ۲۴۰ درصد، میزان استخراج نفت ۵۷ درصد و میزان استخراج گاز ۷۱ درصد از حجم متناسب با مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه بیشتر است.

کارشناسان سازمان ملل تاکید می‌کنند که استخراج بیشتر سوخت‌های فسیلی باید متوقف شود و دولت‌های جهان باید برنامه‌ریزی در زمینه تولید انرژی را با تعهدات خود در قبال معاهده اقلیمی پاریس انطباق دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG