لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۱

عملیات پلیس پاپوآ برای اخراج پناهجویان از اردوگاه مانوس


یکی از تصاویر منتشرشده در روز پنج‌شنبه از داخل اردوگاه؛ این عکس را فردی به‌نام عبدل گرفته و کنشگران استرالیایی آن را منتشر کرده‌اند
یکی از تصاویر منتشرشده در روز پنج‌شنبه از داخل اردوگاه؛ این عکس را فردی به‌نام عبدل گرفته و کنشگران استرالیایی آن را منتشر کرده‌اند

پلیس پاپوآ گینه‌نو روز پنج‌شنبه دوم آذر ماه عملیاتی را با هدف «پاک‌سازی» اردوگاه مانوس از پناهجویان بست‌نشسته، که بسیاری از آن‌ها را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهند، آغاز کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید این عملیات احتمالا «خشن‌ترین» عملیاتی‌ست که تا کنون انجام شده‌است.

وزیر مهاجرت استرالیا، پیتر دوتن، تائید کرده‌است که پلیس پاپوآ این عملیات را انجام داده و افزوده کانبرا در مورد خروج پناهجویان از مرکز فعلی در مانوس، «اشتیاق زیادی» دارد.

دوتن می‌گوید این خیلی «بیدادگرانه است» که پناهجویان هنوز در مرکز تعطیل‌شده در مانوس حضور دارند و «ما می‌خواهیم آن‌ها جابه‌جا شوند».

بهروز بوچانی، پناه‌جوی ایرانی اردوگاه، از جمله مهم‌ترین افرادی که خبرهای آن‌ را طی سال‌های گذشته به بیرون انتقال داده، در حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته است «پلیس شروع به تخریب پناهگاه و منبع‌های آب کرده‌است و می‌گوید: حرکت! حرکت!».

آقای بوچانی در پست دیگری شرایط داخل اردوگاه را «خطرناک» توصیف کرده و دست‌کم «دو پناهجو به کمک‌های پزشکی فوری نیاز دارند».

بوچانی، وزیر مهاجرت استرالیا را نیز به «پروپاگاندا» و «دروغگویی» متهم کرده و می‌گوید «تو این وضعیت را به‌وجود آورده‌ای، تو مسئول هستی».

تصاویر و پست‌هایی در مورد «بازداشت» آقای بوچانی منتشر شده‌است. هیچ مقام رسمی این گفته‌ها را تائید نکرده‌است و در عین حال مشخص نیست آیا هدف از این کار «بازداشت» او بوده و یا انتقال به مرکز دیگری.

شماری از پناهجویان اقدام به انتشار تصاویر و نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند که نشان می‌دهد نیروهای پلیس وارد اردوگاه شده و ظاهرا در حال بیرون بردن پناهجویان بست‌نشین هستند.

یکی از کنشگران استرالیایی از سازمات غیردولتی «گت‌آپ» به خبرگزاری فرانسه می‌گوید شنیده‌است اتوبوس‌هایی برای انتقال پناهجویان در اطراف اردوگاه پارک کرده‌اند، اما پلیس «هنوز برای انتقال بست‌نشین‌ها دست به اعمال زور نزده است».

پلیس فدرال استرالیا اعلام کرده یک رابط در محل دارند، اما هیچ یک از نیروهای آن در جریان رخدادها دخیل نیستند.

دو هفته پیش مقام‌های پاپوآ گینه‌نو اعلام کرده بودند در صورت لزوم برای تخلیه اردوگاه تعطیل‌شده‌ی مانوس، از صدها پناهجوی باقی‌مانده در آن، به زور متوسل خواهند شد.

دولت استرالیا در پایان مرداد ماه اعلام کرد اردوگاه دایرشده در جزیره مانوس را تعطیل خواهد کرد و طی ۱۲ ماه پس از تعطیلی آن، مبلغی نزیک به ۲۰۰ میلون دلار آمریکا هزینه اسکان تقریبا ۸۰۰ پناهجو در پاپوآ گینه‌نو خواهد کرد.

شماری از پناهجویان به مراکز تازه تاسیس رفته‌اند اما بیشتر آن‌ها با اعلام این موضوع که از امنیت و جان خود، و واکنش مردم محل در هراس هستند، حاضر به ترک اردوگاه فعلی نشده‌اند. پناهجویان خواستار اعزام خود به کشور سومی هستند.

استرالیا چند سالی‌ست که اعلام کرده هیچ‌یک از پناهجویان و مهاجران غیرقانونی قایق‌سوار را به خاک خود نمی‌پذیرد و به همین دلیل نیز با جزایری در اقیانوس آرام، برای اسکان آن‌ها، به توافق رسید. برپایی اردوگاه‌ها با انتقادها و اعتراضات شهروندان بومی روبه‌رو شده‌است. سازمان ملل و شماری از نهادهای عمده مدافع حقوق بشر، بارها به عملکرد دولت استرالیا اعتراض کرده‌اند. استرالیا می‌گوید این سیاست به جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و در نهایت نجات جان افرادی که برای رسیدن به این کشور به دریا می‌زنند، می‌شود.

بنا بر تحقیقات پارلمان استرالیا «اکثریت» پناهجویان چه در مانوس و چه در اردوگاه دیگر در نائورو، را ایرانیان تشکیل می‌دهند. به گفته پارلمان استرالیا (از دسامبر ۲۰۱۶) از منظر آن کشور ۷۹ درصد از ساکنان نائورو و ۸۲ درصد از ساکنان مانوس «پناهجو» محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG