لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

لهستان می‌گوید یک شبکه جاسوسی روسیه را متلاشی کرده و ميگ ۲۹ به اوکراين می‌دهد


لهستان قرار است در روزهای آینده چهار فروند جنگنده روسی میگ ۲۹ به اوکراین تحویل دهد
لهستان قرار است در روزهای آینده چهار فروند جنگنده روسی میگ ۲۹ به اوکراین تحویل دهد

وزیر کشور لهستان روز پنجشنبه ۲۵ اسفند گفت یک شبکه جاسوسی روسیه در این کشور متلاشی شده و دراین عملیات ۹ نفر که در حال تدارک عملیات خرابکارانه و رصد مسیرهای راه‌آهن به اوکراین بوده‌اند بازداشت شدند.

لهستان که یکی از حامیان مهم اوکراین و گذرگاه اصلی ارسال تسلیحات غرب برای آن کشور است می‌گوید همواره هدف عملیات جاسوسی و تلاش‌های مسکو برای بی‌ثبات کردن این کشور بوده است.

ماریوس کامینسکی، وزیر کشور لهستان، در یک نشست خبری گفت: «در روزهای اخیر اداره امنیت داخلی ۹ مظنون به همکاری با نهادهای جاسوسی روسیه را بازداشت کرده است. این افراد که اتباع کشورهای شرق لهستان هستند، در عملیات جاسوسی علیه کشور ما شرکت داشته و خود را برای عملیات خرابکارانه به دستور نهادهای امنیتی روسیه آماده می‌کردند».

آقای کامینسکی افزود شش نفر از بازداشت‌شدگان، به جاسوسی برای روسیه و عضویت در گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته متهم شده‌اند و دادستانی مشغول تحقیقات و تشکیل پرونده علیه سه نفر دیگر است.

وزیر کشور لهستان خاطرنشان کرد که ماموران اداره امنیت داخلی این کشور در این عملیات چند دوربین، دستگاه‌های الکترونیکی و دستگاه‌های مخابره‌کننده جهت‌یابی را ضبط کرده‌اند که قرار بود در مسیرهای انتقال کمک به اوکراین نصب شوند.

آقای کامینسکی افزود یکی دیگراز وظایف این شبکه پروپاگاندا با هدف تخریب مناسبات لهستان با اوکراین بوده و برای انجام این اقدامات از روسیه پول دریافت کرده‌اند.

روز چهارشنبه یک رادیوی محلی در لهستان خبر بازداشت شش فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را منتشر کرد. به گفته این رادیو، نهادهای امنیتی و انتظامی لهستان چند دوربین در نزدیکی فرودگاه حومه شهر ژشوف پیدا کرده‌اند که یکی از مراکز اصلی انتقال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین است.

دفتر ریاست‌جمهوری لهستان در بیانیه‌ای گفت آندژی دودا، رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه با ویلیام برنز، مدیر سی‌آی‌ای، ملاقات و در مورد وضعیت امنیتی گفتگو کرد.

در ماه فوریه امسال نیز یک شهروند روسیه که از سال‌ها پیش ساکن لهستان و مشغول فعالیت‌های اقتصادی بود، به اتهام جاسوسی برای روسیه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۲۲ دستگیر شد.

ارسال چهار فروند میگ- ۲۹ به اوکراین

در یک رویداد دیگر، رئیس‌جمهور لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور در روزهای آینده چهار فروند جنگنده روسی میگ ۲۹ به اوکراین تحویل خواهد داد. لهستان اولین کشور در میان حامیان اوکراین است که هواپیماهای جنگی برای کی‌یف ارسال می‌کند.

رئیس‌جمهور لهستان در یک نشست خبری گفت: «در چند روز آینده ما چهار فروند جنگنده کاملا سالم به اوکراین خواهیم داد. چند فروند دیگر در حال تعمیر و آماده شدن برای ارسال هستند.»

او افزود که لهستان در مجموع حدود ۱۰ تا ۲۰ جنگنده میگ ۲۹ دارد.

روز سه‌شنبه نخست‌وزیر لهستان گفته بود که ارسال این جنگنده‌ها ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد.

لهستان و اسلوواکی از مهمترین مدافعان اوکراین در میان کشورهای اروپای شرقی هستند.

اسلوواکی نیز در حال بررسی احتمال ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین است ولی هنوز تصمیم نهایی در مورد این موضوع را اتخاذ نکرده است.

لهستان در پی توافق کشورهای غربی برای ارسال تانک به اوکراین ۱۴ عراده تانک‌های آلمانی «لئوپارد ۲» به کی‌یف داده است.

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری لهستان هفته گذشته در پاسخ به سئوالی در مورد تعداد جنگنده‌های میگ ۲۹ که برای اوکراین ارسال خواهند شد گفت: «بدون تردید ۱۴ فروند نخواهد بود».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG