لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

اشتری: نیروی انتظامی برای «آرام‌سازی» خوزستان از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند


حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران
حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه گفت که پلیس برای «آرام‌سازی» استان خوزستان از «حداکثر ظرفیت» خود استفاده می‌کند و هشدار داد که در مقابل، به گفته او، «متجاوزان به حریم امنیت مردم لحظه‌ای درنگ و کوتاهی نمی‌کنیم».

اعتراضات به بی آبی در شهرهای مختلف خوزستان بیش از یک هفته است که ادامه دارد و در روزهای اخیر تیراندازی ماموران انتظامی و نظامی به سوی معترضان، چند کشته و زخمی برجای گذاشته است.

حسین اشتری روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه در نشست مجازی با قرارگاه انتظامی امام علی در خوزستان، مدعی شد که رویکرد نیروی انتظامی «جداسازی صف مردم از آشوبگران و اغتشاشگران» است و گفت که «نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد عده‌ای فرصت‌طلب فضا را ناامن کنند».

او بدون اشاره به معترضانی که در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، گفته که سیاست و رویکرد نیروی انتظامی در فضای امروز استان خوزستان، «آرام‌سازی» است و برای تحقق این مسئله از ظرفیت‌های خود، «بهره‌برداری حداکثری» خواهد کرد.

حسین اشتری گفته بسیاری از «عوامل شرور و معاند» که به گفته او «جز تخریب اموال عمومی و برهم‌زدن امنیت، هدفی ندارند» شناسایی شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اعتراض‌های سال‌های اخیر همواره معترضان را «آشوبگر و اغتشاشگر» معرفی کرده و کشته شدن آن‌ها با شلیک ماموران انتظامی و نظامی را به دیگران نسبت داده است که به ادعای آن‌ها، در صفوف معترضان «نفوذ» کرده بودند.

پیش از این هم، دادستانی عمومی و انقلاب استان خوزستان در روز ۳۰ تیرماه هشدار داده بود که با «ایجاد هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال» در نظم عمومی قاطعانه مقابله می‌کند.

از تعداد دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست، مقام‌های رسمی فقط خبر کشته شدن دو جوان معترض در این اعتراض‌ها را تایید کرده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما هم کشته شدن یک معترض را در ایذه تایید کرد.

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر روز ۳۰ تیر مدعی شد که دو مامور ناجا، در حال سرکوب اعتراضات که وی از آن با عنوان «پاکسازی» نام برد، در شهرک طالقانی ماهشهر «از بالای پشت بام هدف رگبار گلوله قرار گرفتند».

فریدون بندری گفته که در این «تیراندازی»، یک مامور یگان امداد نیروی انتظامی بندر ماهشهر کشته شده و مأمور دیگر از ناحیه پا مجروح شده است.

شهرک طالقانی در بندر ماهشهر در آبان سال ۱۳۹۸ از جمله مکان‌های اصلی سرکوب معترضان بود.

قطعی مداوم آب و برق در ایران همزمان با گرم‌شدن هوا، موجب اعتراض‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شد اما در استان خوزستان از هفته گذشته اعتراضات گسترش یافت و همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، صداوسیما و رادیو فردا /ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG