لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

پلیس سایبری: شناسایی و احضار و بازداشت ده‌ها نفر به اتهام «توهین‌» به کشته‌شدگان کرمان


عکس مربوط به محل انفجارهای کرمان است
عکس مربوط به محل انفجارهای کرمان است

یک روز پس از دستور دادستانی برای شناسایی «حرمت‌شکنان» در فضای مجازی در ارتباط با انفجارهای کرمان، معاون پلیس فتا از شناسایی حدود «۵۰۰ تارنمای حاوی محتوای توهین‌آمیز» در این باره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا (سایبری)، روز شنبه، ۱۶ دی، از اجرای یک طرح «ضربتی» با هدف «برخورد با عوامل تشویش اذهان عمومی» خبر داد و گفت: «بر اساس رصدهای صورت‌گرفته در راستای اجرای این طرح بالغ بر ۵۰۰ تارنمای حاوی محتوای توهین‌آمیز» درباره کشته‌شدگان انفجارهای کرمان شناسایی و «تحت پایش‌های سایبری» قرار گرفتند.

محمد موحدی، دادستان کل کشور، روز جمعه ۱۵ دی‌ در نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور دستور داد که آن دسته از کاربران شبکه‌های اجتماعی که به گفته او در مورد کشته‌شدگان انفجارهای کرمان «حرمت‌شکنی» کردند، شناسایی شوند.

آقای موحدی تأکید کرده بود که «دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، ضمن رصد جامع، به‌هنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، کلیه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضایی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.»

یک روز پس از این دستور معاون پلیس فتا ضمن بیان این که اجرای طرح «برخورد با عوامل تشویش اذهان عمومی به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس سایبری قرار گرفته» اعلام کرد که از مجموع ۵۰۰ تارنمای شناسایی‌شده «بالغ بر صد تارنما با هویت معلوم در داخل کشور شناسایی شده و رسیدگی به آنها در دستور کار قرار گرفته است.»

انفجار دو بمب در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ در کرمان ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

در پی این رخداد، تعداد قابل توجهی از کاربران مجازی مخالف جمهوری اسلامی که اغلب آنها با نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به انتقاد از شرکت‌کنندگان مراسم سلیمانی پرداختند.

در مقابل، عده‌ای از حامیان حکومت که به نظر می‌رسد به ابزار یا نهادهای تجسس در حکومت دسترسی دارند شروع به معرفی و تهدید این کاربران ناشناس کردند؛ این اقدام آنها در نهایت به صدور دستور از طرف دادستانی رسید.

رامین پاشایی روز شنبه افزوده است: «در این رابطه ضمن هماهنگی با مراجع قضائی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی تحت اقدامات مقتضی از قبیل دستگیری، احضار، تذکر و حذف محتوای مجرمانه قرار گرفت.»

در همین ارتباط، دادسرای عمومی و انقلاب یزد روز جمعه اعلام کرد یک شهروند را به اتهام انتشار «توئیتی توهین‌آمیز» در خصوص کشته‌شدگان انفجارهای کرمان بازداشت کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی این دادسرا بدون انتشار نام و مشخصات این شهروند گفته بود که او «در همراهی با اسرائیل» این مطلب را منتشر کرده است.

در واکنش به اقدام حامیان حکومت، گروه دیگری از کاربران مخالف حکومت از روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی خواستار اطلاع‌رسانی درباره هویت این افراد نزدیک به جمهوری اسلامی و گزارش دادن آن‌ها به این شبکه‌ها به دلیل زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد در فضای مجازی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG