لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

کپی سرقت‌شده نقاشی «منجی جهان» اثر داوینچی در شهر ناپل کشف شد


تابلوی «سالواتور موندی» (منجی جهان) اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه‌ساز دوره رنسانس ایتالیا
تابلوی «سالواتور موندی» (منجی جهان) اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه‌ساز دوره رنسانس ایتالیا

پلیس ایتالیا روز سه شنبه ۳۰ دی اعلام کرد که یک کپی به سرقت رفته از نقاشی معروف لئوناردو داوینچی به نام «منجی جهان» (سالواتور موندی) را در آپارتمانی در شهر ناپل کشف و آن را به موزه محل نگهداری این اثر بازگردانده است.

این اثر که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد، بخشی از کلکسیون موزه دوما در کلیسای «سن دومینیکو ماجوره» در شهر ناپل است و به گفته پلیس ایتالیا، مسئولان موزه از سرقت آن بی‌اطلاع بودند.

ماموران پلیس که به احتمال وجود اشیا مسروقه در يک آپارتمان سوءظن داشتند حین بازرسی، این تابلو را در یک کمد کشف کردند.

صاحب آپارتمان که مردی ۳۶ ساله معرفی شده است، هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

این تابلو کپی یکی از معروف‌ترین آثار نقاشی لئوناردو داوینچی است و کارشناسان آثار هنری معتقدند که توسط شاگردان او نقاشی شده است.

موزه دوما در شهر ناپل به دلیل مقررات قرنطینه از ماه‌ها پیش تعطیل بود و کسی از سرقت این تابلو اطلاع نداشت.

دادستان شهر ناپل گفت: «این تابلو در نتیجه عملیات دقیق و عالی ماموران پلیس کشف شد. سرقت این تابلو گزارش نشده بود و چون تالار محل نگهداری این نقاشی چندین ماه تعطیل و بسته بود، مقامات کلیسا از ناپدید شدن آن اطلاع نداشتند».

در مورد خالق اين نسخه نظرات مختلفی وجود دارد اما برخی کارشناسان آثار هنری معتقدند که این تابلوی رنگ و روغن کار هنرمندی به نام جاکومو آلیبرندی است و قدمت آن به حوالی سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد.

دادستان شهر میلان افزود در موزه محل نگهداری این تابلو هیچ نشانه‌ای از صدمه ناشی از هجوم سارقان دیده نمی‌شود و به همین دلیل تحقیقات در مورد نحوه ناپدید شدن آن ادامه دارد.

او افزود: «این احتمال وجود دارد که این سرقت به دستور شبکه‌های تبهکار که در بازار بین‌المللی آثار هنری فعالیت دارند، انجام شده باشد».

نسخه اصلی اثر داوینچی در حراج کریستی

نقاشی اصلی «منجی جهان» در سال ۲۰۱۷ توسط موسسه حراج آثار هنری کریستی در شهر نیویورک به بهای ۴۵۰ میلیون دلار، شامل کمیسیون، فروخته شد که بالاترین قیمت یک تابلوی نقاشی در تاریخ حراج آثار هنری است.

پیشتر تصور می‌شد که این تابلو نیز از کپی‌های نسخه اصلی است و در دهه پنجاه میلادی در لندن به بهای ۶۰ دلار فروخته شده بود. این تابلو که مدت‌ها بی‌ارزش تلقی می‌شد پیش از حراج سال ۲۰۱۷ ترمیم و اصل بودن آن تایید شد.

مورخان معتقدند که در دوران حیات لئوناردو داوینچی چندین نسخه از تابلوی «منجی جهان» توسط شاگردان و دستیاران او کشیده شد.

برخی از کارشناسان آثار هنری در اصل بودن اين تابلو نیز شک دارند و برخی ديگر بر این باورند که شاگردان داوینچی در نقاشی اين نسخه سهیم بوده‌اند.

نقاشی «منجی جهان» که اکنون نسخه اصلی تلقی می‌شود از زمان حراج در سال ۲۰۱۷ در انظار عمومی به نمایش گذاشته نشده است.

اگرچه هویت خریدار این تابلو هیچ‌گاه اعلام نشد اما برخی گزارش‌ها حاکی است که خریدار آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است.

شعبه موزه لوور در ابوظبی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به زودی آن را به نمایش خواهد گذاشت اما مدتی بعد بدون ارائه هیچ توضیحی رونمایی از این تابلو را به تعویق انداخت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت سی‌ان‌ان/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG