لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

بازداشت موژی بیات و جمعی از مربیان، داوران و مدیران فوتبال در بلژیک


پلیس بلژیک برای ضبط اسناد، به دفاتر باشگاه‌ها یورش برده‌است و تعدادی از چهره‌های سرشناس فوتبال بلژیک بازداشت یا احضار شده‌اند.

بروژ، اندرلشت، استاندارد لیژ، گنت، گنک، اوستنده، کورتریک و لوکرن باشگاه‌هایی هستند که در سطح اول فوتبال بلژیک فعالیت می‌کنند و با هجوم مأمورین پلیس مواجه شده‌اند. میشلن هم باشگاه باسابقه‌ای است که در دسته پایین‌تر بازی می‌کند.

ایوان لکو سرمربی بروژ شاخص‌ترین چهره‌ای است که ایندیپندنت خبر از بازداشت او می‌دهد. تیمی که در صدر جدول بلژیک است، پارسال قهرمان شده‌اند و امسال نیز در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند.

موژی (مرتضی قلی) بیات، بازیکن ایرانی-بلژیکی نیز به اتهام آنچه «تبانی و پول‌شویی» عنوان شده، دستگیر شده‌است. هرمان فان هولسبیک مدیر قبلی اندرلشت و دژان ولیکوویچ مدیر برنامه‌های سرشناس نیز در بین بازداشت‌شدگان قرار دارند.

چند داور هم دستگیر شده‌اند. سباستین دلفریه و بارت فرتنتن داور آخرین بازی بین لیژ و بروژ.

بیات کارگزار سرشناس و مدیر سابق شارلروا است. برادر مهدی مدیر فعلی این باشگاه؛ برادرزاده‌های عباس بیات مدیر سابق شارلروا. آنها نوادگان مرتضی قلی بیات، نخست‌وزیر ایران در سال ۱۳۲۳ هستند. وزیر مشاور، وزیر دارایی، استاندار آذربایجان، نماینده مجلس و مدیرعاملی شرکت ملی نفت، سایر مناصب بیات است.

خانواده بیات (عباس، موژی و مهدی) در عرصه تجارت از فرانسه تا بلژیک موفق بوده‌اند. آنها تاکنون محمدرضا مهدوی، داریوش یزدانی، علیرضا امامی‌فر، کاوه رضایی، امید نورافکن و علی قلیزاده را از ایران، برای شارلروا جذب کرده‌اند.

بیات به خبرنگاران بلژیکی گفته بود در هشت سالی که مدیر برنامه‌ام، میلیون‌ها یورو سودآوری برای اقتصاد لیگ بلژیک داشته‌ام و در توسعه فوتبال این کشور نقش داشته‌ام. او همین امسال با انتقال کاوه رضایی از شارلروا به بروژ رکورد داخلی بلژیک را شکست.

انتقال لوکاژ تئودورژیک از اندرلشت به اودینزه. آنتونی لیمبومبه از بروژ به نانت. ساموئل کالو از گنت به بوردو، همچنین توماس فوکت به ریمس از دیگر نقل و انتقالات مهم بیات است.

محکومیت احتمالی بیات یا ورود برادرش به این پرونده، می‌تواند بر روی فوتبال ایران هم تأثیر بگذارد و باعث توقف روند انتقال بازیکنان ایرانی به بلژیک شود.

مهدی بیات درباره بازداشت برادرش به سایت والفوت گفته: «نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده. این موضوع ارتباطی به شارلروا ندارد. ما با موژی همکاری نداریم و باشگاه ما هم جزو ۱۰ باشگاهی نیست که بازرسی شده‌اند.»

XS
SM
MD
LG