لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

با توجه به تحولات در مرز بلاروس، نخست وزیر لهستان خطر جنگ را منتفی ندانست


بازدید ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان از سربازان لهستانی مستقر در مرز بلاروس
بازدید ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان از سربازان لهستانی مستقر در مرز بلاروس

نخست‌وزیر لهستان روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، هشدار داد که با توجه به تحولات اخیر در مرز لهستان و بلاروس، خطر بروز جنگ را منتفی نمی‌داند.

ماتئوش موراویتسکی که با روزنامه آلمانی «بیلد» مصاحبه می‌کرد همچنین هشدار داد که اگر سیاست‌های مرزی ضعیف بماند، اروپا با هجوم «میلیون‌ها» مهاجر مواجه خواهد شد.

اتحادیه اروپا حکومت بلاروس را متهم می‌کند که به تلافی تحریم‌هایی که به دلیل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تابستان گذشته علیه حکومت آن کشور وضع شده، مهاجران را با وعده عبور آسان از مرز به این کشور کشانده و با ایجاد این بحران قصد دارد به اتحادیه اروپا فشار بیاورد.

در مقابل حکومت بلاروس ضمن رد این اتهامات، اتحادیه اروپا را به دلیل جلوگیری از ورود مهاجران به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

نخست‌وزیر لهستان در مصاحبه روز پنج‌شنبه با اشاره به این تحولات گفت: «معلوم نیست بلاروس و روسیه چه برنامه‌ای دارند. ممکن است که بحران در مرز فقط به منظور منحرف کردن توجهات از حملات نظامی جدیدی باشد که [ولادیمیر] پوتین، [رئیس‌جمهور روسیه] در اوکراین آماده می‌کند.»

آقای موراویتسکی با ذکر این‌که «ما لهستانی‌ها مصمم هستیم از مرزهای خود به هر طریقی شده محافظت کنیم» گفت که «این مرز، مرزهای شرقی اروپا و همچنین ناتو نیز هست» و افزود که از پشتیبانی‌های آلمان و سایر کشورهای ناتو خوشحال است.

او تأکید کرد: «اگر قاطعانه از مرزهای خود در اروپا محافظت و دفاع نکنیم، صدها میلیون نفر از آفریقا یا خاورمیانه تلاش خواهند کرد به اروپا و به ویژه آلمان بیایند.»

ادامه تنش و درگیری در مرز بلاروس
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00

وزارت دفاع لهستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای لهستانی بامداد پنج‌شنبه گروهی متشکل از صد مهاجر را که قصد ورود از بلاروس به این کشور را داشتند، بازداشت کرده‌اند.

این وزارتخانه در پیامی توئیتری نیروهای نظامی بلاروس را متهم کرد که برای عبور دادن عمدی مهاجران، ابتدا شناسایی انجام داده و «به احتمال زیاد» به حصار سیم خاردار در امتداد مرز آسیب رسانده‌اند.

در پیام وزارت دفاع لهستان آمده است: «نیروهای بلاروس سپس مهاجران را مجبور کردند به سمت سربازان لهستانی سنگ پرتاب کنند تا حواس آنها پرت شود و افراد دیگر بتوانند چند صد متر دورتر از مرز بگذرند.»

با ادامه این وضعیت، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه ۲۴ آبان خود در بروکسل مفاد تحریم‌های قبلی علیه بلاروس را به شکلی تغییر دادند که از این پس می‌تواند در مورد شرکت‌های هوایی، آژانس‌های مسافرتی و افراد دخیل در بحران مهاجرت در مرزهای این کشور با لهستان، لیتوانی و لتونی به اجرا درآید.

این تشدید تحریم‌ها در حالی صورت گرفت که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، تهدید کرده است اگر تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور وضع شود انتقال گاز به اروپا را قطع خواهد کرد.

این بحران در عین حال به کانون جدیدی از رویارویی بین روسیه و غرب بدل شده است. مسکو اخیراً در اقدامی به نشانه حمایت از حکومت بلاروس بمب‌افکن‌های مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک را در آسمان این کشور به پرواز درآورد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه ۲۴ آبان پیش از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته بود: «لوکاشنکو می‌خواهد ما تمامی تحریم‌ها را لغو کنیم. ما به روش غیرانسانی استفاده ابزاری از پناهجویان با تشدید تحریم‌ها پاسخ خواهیم داد.»

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG