لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

سیاستمدار مخالف اردوغان به ۱۰ سال حبس محکوم شد


جانان خفتانچی‌اوغلو، رییس شعبه استانبول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و یکی از مهمترین منتقدان دولت اردوغان است.
جانان خفتانچی‌اوغلو، رییس شعبه استانبول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و یکی از مهمترین منتقدان دولت اردوغان است.

به گفته یکی از اعضای پارلمانی حزب اصلی مخالف دولت ترکیه روز جمعه ۱۵ شهریور مراجع قضایی یک سیاستمدار مخالف را به اتهام «اهانت» به رییس جمهور و نشر تبلیغات تروریستی به ۹سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش رویترز، جانان خفتانچی‌اوغلو، رییس شعبه استانبول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و یکی از مهمترین منتقدان دولت در این حزب با صدور حکم به زندان منتقل نخواهد شد و شروع دوران حبس او به نتیجه فرجام بستگی دارد.

در حکم دادگاه خانم خفتانچی اوغلو به توهین به دولت و کارمندان دولتی، تشویق به نفرت و خصومت نیز متهم شده است.

مبنای اصلی صدور این حکم پیام هایی است که او در فاصله سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ در توئیتر منتشر کرده بود.

در پی صدور این حکم ارزش لیر ترکیه حدی کاهش یافت ولی در طول روز جمعه بخش زیادی از این تنزل جبران شد.

خانم خفتانچی اوغلو در پیروزی نامزد حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات شهرداری استانبول نقش مهمی داشت. در انتخابات سال جاری این حزب پس از ۲۵ سال توانست به کنترل شهرداری استانبول توسط حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان پایان دهد.

خانم خفتانچی اوغلو پس از صدور حکم به خبرنگاران گفت ساکت نخواهد نشست. او افزود:«نه شما و نه من سزاوار این نیستیم. اگر حکم دادگاه براساس قانون نباشد و برمبنای خواست قدرت سیاسی صادر شود به این معناست که ما در این کشور قانون نداریم. در مورد این پرونده ها نه در دادگاه بلکه در کاخ ریاست جمهوری تصمیم گیری می شود.»

جمعیتی از حامیان او که در مقابل دادگاه اجتماع کرده بودند شعار «شانه به شانه علیه فاشیسم» سر می دادند.

دادگاه فرجام حکم خود در مورد این پرونده را طی ۶ ماه اعلام خواهد کرد. حزب جمهوری خواه خلق گفت می تواند به حکم این دادگاه نیز اعتراض کند و در نتیجه پرونده به دادگاه استیناف که عالی ترین مرجع فرجام خواهی در ترکیه است ارجاع داده خواهد شد.

از سال گذشته که جانان خفتانچی اوغلو به ریاست شعبه استانبول حزب جمهوری خواه خلق منصوب شد همواره از سوی اعضای حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان مورد انتقاد قرار گرفته است.

با استفاده از رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG