لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

پولیتیکو: هیئت اروپایی نتوانست ایران را به بازگشت به مذاکرات احیای برجام متعهد کند


انریکه مورا در تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، در تهران دیدار و مذاکره کرد.
انریکه مورا در تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، در تهران دیدار و مذاکره کرد.

پولیتیکو روز یکشنبه ۲۵ مهرماه به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که هیئت اتحادیه اروپا در سفر هفته گذشته خود به تهران٬ نتوانست مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی را به بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام متعهد کند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام، در وین، روز پنج‌شنبه وارد تهران شد و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، در محل وزارت خارجه در تهران دیدار کرد.

یک مقام ارشد اروپایی به پولیتیکو گفته است،‌آنها (مقام‌های دولت جدید ایران) هنوز آمادگی مشارکت در مذاکرات وین را ندارند.

گزارش‌ها حاکی است که در جریان سفر انریکه مورا به تهران مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی توافق کردند که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران دو هفته دیگر در بروکسل با هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام دیدار کند و در خصوص متن‌های نهایی شده در ششمین دور مذاکرات در وین با وی مذاکره کند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است: این ایده بدی نیست که ما با هیئت جدید ایرانی نشستی داشته باشیم و بتوانیم همه متن‌ها را بررسی کنیم و به پرسش‌های مختلفی که هیئت جدید داشته باشد، پاسخ روشن بدهیم.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به درخواست تهران متوقف شده است و هنوز زمانی برای از سرگیری آن مشخص نشده است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی بارها گفته‌اند آماده‌اند که «به زودی» مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرند، اما تاکنون زمانی برای حضور خود در این مذاکرات مشخص نکرده‌اند.

این مقام ارشد اروپایی با این حال گفته است، هرچند ایران زمانی برای ازسرگیری مذاکرات برجام مشخص نکرده است، ولی تهران قطعا تصمیم گرفته است که به مذاکرات برجام بازگردد.

با این حال یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر که خواست نامش فاش نشود نیز تاکید کرده است که می‌بایست در این زمینه با احتیاط بود.

این دیپلمات اروپایی گفته است، به نظر این شرایط یک بن‌بست است و من بسیار نگرانم. امیدوارم که من اشتباه بکنم، اگر همین روند پیش برود، ما به جایی نخواهیم رسید.

او اضافه کرده است، حضور مذاکره کنندگان ایرانی در بروکسل برای مذاکره با مقام‌های اروپایی نمی‌تواند جایگزین مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین بشود.

این دیپلمات اروپایی تصریح کرده است این نگرانی وجود دارد که ایران به دنبال وقت کشی باشد و مطرح کردن مذاکرات بروکسل هم برای منحرف کردن توجهات باشد.

در همین زمینه٬جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رووزگذشته اعلام کرد، آماده است قبل از آغاز از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین با مقام‌های ایرانی در بروکسل دیدار کند.

جوزپ بورل تاکید کرد، اما زمان برای دولت ابراهیم رئیسی و تیم او برای مطالعه پرونده و آماده شدن، سپری شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت، من درک می‌کنم که دولت جدید برای مطالعه پرونده و تکمیل تیم مذاکره کننده به زمان نیاز دارد، اما این زمان دیگر به پایان رسیده است. اکنون زمان بازگشت به مذاکرات فرا رسیده است.

جوزپ بورل در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال شکست برجام و طرح جایگزین گفت که به «طرح ب» فکر نمی‌کند و اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا هشدار داده است با توجه اقدام ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود فرصت محدود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رو به اتمام است.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که با توجه به این اقدامات ایران «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شویم که بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت.»

XS
SM
MD
LG