لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

پومپئو ایران را متهم کرد که به پایگاه جدید القاعده تبدیل شده است


تصویری از سخنرانی مایک پومپئو در کلوپ ملی مطبوعات ایالات متحده
تصویری از سخنرانی مایک پومپئو در کلوپ ملی مطبوعات ایالات متحده

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۳ دی گفت ایران به پایگاه جدید القاعده تبدیل شده است و در نتیجه واشینگتن گزینه‌های کمتری برای مقابله با این گروه در اختیار دارد.

مایک پومپئو در حالی که تنها هشت روز به پایان دولت ترامپ باقی مانده است به رغم برخی شک و تردیدها در جامعه اطلاعاتی و کنگره آمریکا، ایران را متهم کرد که به یک بهشت امن برای رهبران القاعده تبدیل شده است و از این گروه حمایت می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز اواخر آبان گزارش داده بود که ابو محمد المصری، مرد شماره دو القاعده از طراحان حملات تروریستی ۱۹۹۸ به سفارت‌های آمریکا در آفریقا به دست ماموران اسرائیلی در ایران کشته شده است.

ایران همان زمان این گزارش را تکذیب کرد و گفت که هیچ «تروریست» عضو القاعده در خاک آن نیست.

مایک پومپئو در یک کنفرانس خبری در کلوپ ملی مطبوعات ایالات متحده گفت برای اولین بار به طور علنی اعلام می‌کند که المصری روز ۱۶ مرداد امسال کشته شده است.

وی افزود: «حضور المصری در ایران نشان می‌دهد که چرا ما الان در این موضع قرار داریم... القاعده پایگاهی جدید یافته و آن جمهوری اسلامی ایران است».

ایران در تمام دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تحت فشارهای واشینگتن بود و پومپئو در هفته‌های اخیر نیز تلاش کرده است که با اعمال تحریم‌های بیشتر، این فشارها را تشدید کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، معتقدند دولت ترامپ تلاش می‌کند امکان برقراری ارتباط دوباره با ایران را برای دولت بعدی آمریکا سخت‌تر کند. آقای بایدن اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، واشینگتن به توافق هسته‌ای وین بازخواهد گشت.

مایک پومپئو در ادامه سخنانش افزود که او تحریم‌هایی را علیه رهبران القاعده در ایران و سه رهبر گردان‌های کُرد القاعده وضع می‌کند.

وی همچنین اعلام کرد ایالات متحده تا هفت میلیون دلار پاداش برای دریافت هر گونه اطلاعاتی تعیین کرده است که به پیدا کردن عبدالرحمن المغربی، رهبر القاعده در ایران، منجر شود.

آقای پومپئو پیش از این نیز ایران را به ارتباط با سازمان القاعده متهم کرده و از جمله سال ۲۰۱۷، زمانی که رئیس سازمان سی‌آی‌ای بود، گفت که «ایران بارها و بارها با القاعده همکاری کرده است».

رویترز می‌نویسد که او تاکنون شواهد محکمی در این باره ارائه نکرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز سخنان روز سه‌شنبه آقای پومپئو را «ادعای بی‌اساس» خواند.

آقای ظریف در صفحه توییترش نوشت: «هیچ کس فریب نمی‌خورد تمامی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب مایک پومپئو در خاورمیانه بودند، هیچ‌کدام از ایران نبودند.»

اشاره وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی است که بر اساس گزارش‌ها، اغلب طراحان و مجریان رخداد ۱۱ سپتامبر تبعه این کشور بودند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز، ایرنا و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG