لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

پومپئو: دریای جنوبی چین پهنه امپراتوری آبی پکن نیست


مایک پومپئو طی هفته‌های اخیر بر شدت انتقادها و اعتراضات به سیاست‌های چین در دریای جنوبی چین افزوده است
مایک پومپئو طی هفته‌های اخیر بر شدت انتقادها و اعتراضات به سیاست‌های چین در دریای جنوبی چین افزوده است

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده‌است که واشینگتن تسلط چین بر دریای جنوبی چین و ادعای مالکیت بر خشکی‌ها و خرده‌جزیره‌های مورد مناقشه در آن را نمی‌پذیرد.

مایک پومپئو چهارم مرداد ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «سیاست ایالات متحده به روشنی آفتاب است: دریای جنوبی چین، پهنه امپراتوری آبی چین نیست».

آقای پومپئو افزوده است «اگر پکن قانون بین‌المللی را زیر پا بگذارد و کشورهای آزاد هیچ اقدامی انجام ندهند، تاریخ گواه داده که حزب کمونیست چین، مناطق بیشتری را به کنترل در می‌آورد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا تمامی موارد اختلاف، مناقشات و ادعاهای مالکیتی در مورد بخش‌های این منطقه گسترده آبی، «باید از طریق قانون بین‌المللی حل‌وفصل شود».

با اوج‌گیری تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، واشینگتن از جمله به اعتراضات و انتقادها به سیاست‌های پکن در مناطق آبی جنوب‌شرق آسیا افزوده‌است.

دریای جنوبی چین که برآورد می‌شد سالیانه حدود ۵ هزار میلیارد از تجارت جهانی از آب‌های آن عبور می‌کند، در عین حال منبع غنی ماهیگیری، ثروت عظیمی از نفت و گاز و سایر منابع طبیعی است.

اما علاوه بر چین، بسیاری از از کشورهای جنوب شرق آسیا در مورد مناطق مختلف آن ادعای مالکیت دارند؛ تایوان، فیلیپین، اندونزی، ویتنام، برونئی و مالزی، کشورهایی هستند که هر یک بر مناطقی ادعای مالکیت دارند.

دولت آمریکا اواخر تیر ماه رسما ادعاهای مالکیت پکن بر بخش گسترده و قابل توجهی از مناطق آبی و خشکی‌های واقع‌ در این دریا را رد کرد و به این شکل از موضع کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا حمایت کرد که با چین بر سر مالکیت این مناطق اختلاف دارند.

مقام‌های چینی به اظهارات و سیاست‌های اخیر واشینگتن واکنش‌هایی نشان داده‌اند، هرچند معمولا این واکنش‌ها از سوی مقام‌های ارشدی مانند رئیس‌جمهوری آن کشور بیان نمی‌شوند.

سفرای چین در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله در مالزی وجود «امپراتوری دریانوردی» چین را رد کرده‌اند. سفارت چین در واشینگتن نیز دو هفته پیش گفته بود بیانیه‌ها و هشدارهای تازه آمریکا «دریای جنوبی چین را به تنش‌های تازه می‌کشاند، روابط پکن و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و اتهام‌های بی‌دلیلی را متوجه چین کرده‌است».

منابع: توئیتر، سی‌ان‌بی‌سی، برناما
XS
SM
MD
LG