لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

تاکید آمریکا بر لزوم انتشار «شفاف» آمار مربوط به ویروس کرونا


مایک پومپئو می‌گوید کشورش تلاش می‌کند رویه‌ای شفاف داشته باشد و داده‌های واقعی در مورد ویروس را هر روز در اختیار همگان بگذارد
مایک پومپئو می‌گوید کشورش تلاش می‌کند رویه‌ای شفاف داشته باشد و داده‌های واقعی در مورد ویروس را هر روز در اختیار همگان بگذارد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از همه کشورها خواسته است آمار مربوط به شیوع ویروس کرونا را «شفاف، باز و به‌شکلی موثر» ارائه کنند. آقای پومپئو اما در این سخنان از کشور خاصی نام نبرده و همچنین از استفاده از واژگان «ویروس ووهان» خودداری کرده‌است.

مایک پومپئو در جریان کنفرانس خبری ۱۹ فروردین ماه در وزارت خارجه ایالات متحده، بدون آن‌که از چین یا کشور خاصی نام ببرد، تاکید کرده همه کشورهای جهان وظیفه دارند آمار مربوط به کرونا را به‌طور درست و سر وقت ارائه‌کنند.

آقای پومپئو می‌گوید «انتظار ما این است که هر کشوری، به همین شکل عمل کند؛ حال چه دمکراسی چه غیر دمکراسی، باید اطلاعات خود را به‌شکل شفاف، باز و موثر با بقیه قسمت کند».

او همچنین افزوده کشورش تلاش می‌کند چنین رویه‌ای داشته باشد و داده‌های واقعی در مورد ویروس را هر روز در اختیار همگان بگذارد: «هنوز چیزهای زیادی هست که ما نمی‌دانیم، اما فقط وقتی ممکن است از آن‌ها مطلع شویم که داده‌ها -داده‌های جهانی- برای همگان در دسترس باشد».

از منظر برخی رسانه‌ها، از جمله رویترز، این اظهارات نمایان‌گر تغییراتی در لحن سخنان آقای پومپئو است.

وزیر خارجه آمریکا تا پیش از این تاکید داشت از واژگان «ویروس ووهان» استفاده کند و نه آن‌طور که نهادهای بین‌المللی آن را نام‌گذاری کرده‌اند: ویروس کرونای سارس-۲ و بیماری ناشی از آن که کووید-۱۹ خطاب می‌شود.

این موضوع حتی باعث شده بود گزارش‌هایی از اختلاف میان او و دیگر وزیران خارجه گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان منتشر شود. مقام‌های آمریکایی گفته بودند بین وزیران خارجه گروه هفت اتحاد وجود دارد.

انتقاد از اطلاعات و آمار رسمی و ارائه‌شده از سوی چین، تنها با انتقاد واشینگتن روبه‌رو نشده‌است. حتی سخنگوی وزارت بهداشت ایران، کشوری که رابطه نزدیکی با پکن دارد، نیز این آمار را «شوخی تلخ» توصیف کرده‌است.

پکن اما همواره اتهام‌ها را رد کرده‌است. این کشور در قبال نامیدن ویروس با عنوان‌هایی مانند «ویروس ووهان» یا «ویروس چینی» نیز شدیدا موضع‌گیری کرده‌است.

البته اواخر ماه مارس رهبران آمریکا و چین تلفنی گفت‌وگو کردند و از آن زمان به بعد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نامیدن کرونا با عنوان «ویروس چینی» پرهیز کرده‌است.

آقای ترامپ اما روز سه‌شنبه سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد «رویکرد اشتباهی» در قبال همه‌گیری کرونا داشته و او قصد دارد کمک‌های مالی به این سازمان را مورد بررسی قرار دهد.

منابع: وزارت خارجه آمریکا، رویترز
XS
SM
MD
LG