لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

پومپئو: تحریم‌ها علیه اعضای حزب‌الله بخشی از اقدامات آمریکا علیه این گروه است


مایک پومپئو بار دیگر از متحدان آمریکا خواسته‌است تا حزب‌الله را به‌کلی و تماما در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهند.
مایک پومپئو بار دیگر از متحدان آمریکا خواسته‌است تا حزب‌الله را به‌کلی و تماما در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهند.

وزیر خارجه ایالات متحده، تحریم‌های تازه واشینگتن علیه اعضای ارشد حزب‌الله لبنان را بخشی از اقدامات آمریکا برای مقابله با این گروه توصیف کرد.

مایک پومپئو، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «تحریم‌های امروز (۱۸ تیر ماه) علیه مقام‌های ارشد حزب‌الله (لبنان) بخشی از اقدامات ایالات متحده برای مقابله با نفوذ فسادبرانگیز حزب‌الله در لبنان است».

اشاره آقای پومپئو به اقدام روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکاست. این وزارت‌خانه امین شِری و محمد حسن رعد، را بنابر قانون تحریم‌های مربوط به گروه‌های تروریستی، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

این دو، عضو پارلمان لبنان هستند، و آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند نخستین بار است که واشینگتن سیاستمداران منتخب از حزب‌الله لبنان را هدف تحریم قرار می‌دهد.

روز سه‌شنبه همچنین وفیق صفا، از مقام‌های ارشد امنیتی حزب‌الله، نیز به فهرست‌ تحریم‌های آمریکا افزوده شد.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از متحدان کشورش خواسته‌است تا حزب‌الله را به‌کلی و تماما در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهند.

حزب‌الله لبنان اوایل دهه ۱۹۸۰ در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی شکل گرفت و از حمایت‌های گسترده تهران و سپاه پاسداران برخوردار است.

این گروه اما علاوه بر آن‌که شاخه نظامی دارد، به عنوان یک تشکل سیاسی نیز فعالیت می‌کند و اعضای آن در پارلمان لبنان، در حال حاضر، بخشی از ائتلاف صاحب اکثریت را تشکیل می‌دهند.

ایالات متحده در کنار شماری دیگر از کشورها، از جمله اسرائیل، بریتانیا و کانادا، حزب‌الله لبنان را به کلی یک گروه تروریستی می‌دانند.

برخی متحدان ایالات متحده، مانند فرانسه، شاخه نظامی حزب‌الله را گروه تروریستی می‌داند. اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌است.

چین، کوبا یا روسیه نیز این گروه را تروریستی نمی‌دانند.

حزب‌الله لبنان، در کنار دیگر گروه‌ها و نیروهای سازمان‌یافته توسط جمهوری اسلامی، در جریان جنگ داخلی سوریه و در راستای حمایت از حکومت بشار اسد، در حال فعالیت است.

در خرداد ماه سال گذشته آنتونیو گوترش، دبیر کل ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل، از حزب‌الله لبنان، به‌عنوان مسلح‌ترین گروه شبه‌نظامی آن کشور، شدیدا انتقاد کرد و خواستار آن شد که این گروه از فعالیت‌های نظامی خود چه داخل لبنان، و چه خارج از آن کشور از جمله در سوریه، دست بردارد.

آقای گوترش در گزارش خود تاکید کرده بود که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان قطعنامه سال ۲۰۰۴ شورای امنیت و توافق «الطائف» را نقض کرده‌است.

قطعنامه سال ۲۰۰۴ شورای امنیت خواستار خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی لبنان شده و توافق طائف نیز به جنگ داخلی ۱۵ ساله در لبنان پایان داد.

توئیتر، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG