لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پومپئو به کویت، لبنان و اسرائیل سفر می‌کند


سفر تازه مایک پومپئو از کویت، و از روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند آغاز می‌شود
سفر تازه مایک پومپئو از کویت، و از روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند آغاز می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در این هفته به سه کشور غرب آسیا سفر می‌کند. مایک پومپئو پیشتر به شبکه فاکس گفته بود «مسئله مشترک در هر کدام از این کشورها، کمک به آن‌ها برای افزایش تلاش‌ها در جهت عقب‌راندن جمهوری اسلامی ایران است».

دولت آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری، از توافق اتمی با تهران خارج شده‌‌است. مقام‌های واشینگتن می‌گویند برای «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی به‌دنبال وارد آوردن «فشارهای حداکثری» بر تهران هستند. مایک پومپئو گفته «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» در انتظار ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در همین راستا بارها با مقام‌های کشورهای متحد آمریکا در غرب آسیا دیدار و گفت‌وگو کرده‌است. واپسین سفر زنجیره‌ای آقای پومپئو به خاورمیانه در دی‌ماه صورت گرفت و او به اردن، مصر، بحرین، عربستان، قطر و چند جای دیگر رفت و یک ماه بعد در ورشو، همراه وزیر خارجه لهستان، میزبان شماری از وزیران خارجه و مقام‌های بین‌المللی در کنفرانسی در مورد خاورمیانه بود.

سفر تازه مایک پومپئو به اسرائیل، لبنان و کویت در حالی صورت می‌گیرد که کشور اول به‌زودی محل برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود و سفر وزیر خارجه آمریکا در این بازه زمانی مورد توجه رسانه‌های آن قرار گرفته‌است. بنیامین نتانیاهو، از سرسخت‌ترین منتقدان توافق اتمی ایران، که مستقیما وارد نبرد با نیروهای ایرانی و متحدانش در سوریه شده، رقابت تنگاتنگی با ائتلافی از مخالفان خود دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آقای پومپئو «چه به‌شکل خصوصی و چه علنی تاکید خواهد کرد که تعهد ما به امنیت اسرائیل و حق آن کشور به دفاع از خود، خلل‌ناپذیر است».

همین خبرگزاری می‌گوید انتظار می‌رود ایران، محور گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا در اورشلیم/بیت‌المقدس باشد. در حالی‌که انتظار می‌رود حزب‌الله لبنان، موضوع اصلی گفت‌وگوها در بیروت را تشکیل دهد. حزب‌الله لبنان بخشی از ائتلافی‌ست که به برپایی دولت انجامیده و نخست‌وزیر آن، سعد حریری از متحدان ایالات متحده است. آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را یک گروه «تروریستی» می‌داند.

روزنامه هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، گزارش داده است که سفر پومپئو به اسرائیل «به مسائل منطقه‌ای، قطعا چالشی که ایران و گروه‌های نیابتی آن برای منطقه، اسرائیل و آمریکا ایجاد کرده‌اند» مربوط می‌شود.

ایالات متحده بارها از ایران خواسته‌است دست از «دخالت» در کشورهای منطقه بردارد، نیروهای خود را به کلی از سوریه خارج کند، به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی در یمن پایان دهد یا در عراق و مسائل آن دخالت نکند. آمریکا بارها به جمهوری اسلامی در مورد تهدید اسرائیل هشدار داده‌است.

مایک پومپئو، اواخر بهمن ماه گفته بود «مقابله با ایران کلید دستیابی به صلح در سراسر منطقه است».

جمهوری اسلامی اتهام دخالت در اوضاع کشورهای منطقه را رد کرده‌است. تهران می‌گوید به درخواست دولت مرکزی سوریه به آن کشور نیرو فرستاده‌‌است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید آمریکا «حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارد». جمهوری اسلامی اتهام‌ کمک تسلیحاتی و نظامی به حوثی‌ها را رد کرده‌است. از سوی دیگر اما رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او بارها بر «نابودی» اسرائیل تاکید کرده‌اند.

آخرین باری که پومپئو و نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کردند، در جریان کنفرانس ورشو در بهمن ماه بود. هر دوی آن‌ها چند روز دیگر در همایش «آیپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در واشینگتن، شرکت خواهند کرد.

سفر تازه مایک پومپئو از کویت، و از روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند آغاز می‌شود.

خبرگزاری فرانسه، فاکس، هاآرتص، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG