لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

پومپئو می‌گوید خرید نفت ایران «موضوع اصلی مذاکرات پیش‌رو با هند نیست»


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همراه وزیر دفاع کشورش برای دیدار با مقام‌های دهلی نو، به هند می‌رود
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همراه وزیر دفاع کشورش برای دیدار با مقام‌های دهلی نو، به هند می‌رود

وزیر خارجه آمریکا که همراه وزیر دفاع کشورش برای دیدار با مقام‌های دهلی نو، روز پنج‌شنبه وارد هند می‌شود، می‌گوید خرید نفت ایران و موشک‌های روسیه، بخشی از مسائل مربوط به روابط دو طرف را تشکیل می‌دهد، اما موضوع اصلی گفت‌وگوهای پیش‌رو نیست.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، ۱۳ شهریور ماه در جریان سفر به اسلام‌آباد، ایستگاه اول از سفر او به جنوب آسیا، به خبرنگاران گفته است «این موضوعات (خرید سامانه پدافند هوایی روسیه و صادرات نفت ایران به هند)، برای روابط ما اهمیت دارند، اما فکر نمی‌کنم قرار است این موضوعات را در جریان نشست‌های این دوره از «دیالوگ راهبردی» [با هند] برطرف کنیم».

پومپئو تاکید کرده این مسائل حتما مطرح خواهند شد «ولی من فکر نمی‌کنم آن‌ها تمرکز اصلی آن‌چه قرار است [در این دیدار] به آن برسیم، باشد».

پومپئو گفته مسائلی هستند که از نظر راهبردی اولویت دارند و مربوط به دهه‌ها روابط دو کشور خواهند شد: «این‌ها مسائلی هستند که من و وزیر دفاع، متیس، به آن‌ها می‌پردازیم. نه این‌که آن موضوعات دیگر مهم نیست، اما آن‌ها بخشی از ارکان روابط دو کشور نیستند».

رسانه‌های هندی طی روزهای گذشته این موضوع را مطرح کرده بودند که در جریان دیدارهای موسوم به ۲+۲ میان وزیران خارجه و دفاع دو کشور، مسائل ایران و روسیه نیز مطرح شوند.

روزنامه «هندو»، چاپ چنای، روز گذشته گفته بود انتظار می‌رود خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از روسیه و نیز موضوع خرید نفت از ایران، در کنار مسائلی مانند تعامل و روابط با پاکستان و موارد دیگر در نشست ۲+۲ مطرح شوند.

خبرگزاری رویترز روز ۱۲ شهریور به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که دولت هند به پالایشگاه‌های دولتی خود اجازه داده است با استفاده از نفتکش‌ها و بیمه‌های ایرانی به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند قصد دارند تا زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها علیه تهران در میانه آبان ماه، صادرات نفت ایران را «به صفر» برسانند.

هند مهم‌ترین خریدار نفت ایران، پس از چین، است. و ایران پس از عربستان سعودی و عراق، سومین تامین‌کننده نفت هند به شمار می‌رود.

وزارت خارجه هند گفته این کشور تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی خواهد کرد. با این حال موضوع ادامه یا توقف خرید نفت تنها به اظهارات رسمی مقام‌های دولتی محدود نمی‌شود. دو روز پیش یک مقام شرکت کشتیرانی هند به رویترز گفته بود: ما در وضعیتی مشابه با (اکثر کشتیرانی‌های غربی) قرار داریم، برای این که هیچ‌کس حاضر به پوشش (بیمه) ما نمی‌شود؛ در نتیجه نمی‌توانیم با (ایران) همکاری کنیم.

به همین دلیل هم یک مقام دولتی هند تاکید کرده وزارت کشتیرانی به پالایشگاه‌ها اجازه داده است که نفت ایران را براساس (هزینه، بیمه و حمل محموله) بخرند. به‌عبارتی، ایران شناور و بیمه برای انتقال نفت خود به هند ارائه می‌کند و پالایشگاه‌های هندی قادر خواهند بود در غیاب پوشش بیمه شرکت‌های غربی به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

علاوه بر این‌ها خبرگزاری «پرس تراست» هند، بزرگ‌ترین خبرگزاری این کشور، ۱۴ شهریور ماه می‌گوید دهلی نو در گفت‌وگوها با واشینگتن تاکید خواهد کرد که روند خرید و دریافت سامانه «اس-۴۰۰ تریومف» روسیه نیز پیش خواهد رفت. هند در تلاش است تا معافیت‌هایی از «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (علیه ایران، روسیه و کره شمالی) بگیرد.

پرس تراست، هندو، وان ایندیا، بلومبرگ|ت
XS
SM
MD
LG