لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۷

پومپئو می‌گوید مقام‌های عراق به‌طور خصوصی خواستار ماندن نیروهای آمریکایی هستند


مایک پومپئو می‌گوید با حدود ۵۰ نفر از رهبران طیف‌های مختلف در عراق صحبت کرده‌است
مایک پومپئو می‌گوید با حدود ۵۰ نفر از رهبران طیف‌های مختلف در عراق صحبت کرده‌است

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید مقام‌های عراق از طیف‌ها و تشکل‌های مختلف به‌طور خصوصی، از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان حمایت می‌کنند، هرچند به‌طور آشکار خواستار خروج آن‌ها هستند.

مایک پومپئو ۲۳ دی ماه در پاسخ به پرسش دانشجویی در دانشگاه استانفورد، کالیفرنیا، گفته «طیف گسترده‌ای» از رهبرانی سنی، شعیه و کرد عراق از تلاش‌ها و اقدامات ضد تروریستی ایالات متحده در عراق پشتیبانی می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده با «حدود ۵۰» تن از رهبران جوامع و تشکل‌های عراقی تلفنی گفت‌وگو کرده: «آن‌ها همه به‌طور آشکار این حرف را نمی‌زنند، ولی به‌طور خصوصی از این موضوع که آمریکا هنوز آنجاست و مشغول ادامه کارزار مقابله با تروریسم است… و این که به عراقی‌ها بخت این را می‌دهد که استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کنند، استقبال می‌کنند».

پارلمان عراق در ۱۵ دی ماه در نشستی که حاشیه‌های مختلفی داشت، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود.

این مصوبه از دولت خواسته درخواست پیشین خود از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» را لغو کند، به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که سلاح‌های موجود در کشور تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

در واکنش به این مصوبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود «ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده و خیلی گران در آن‌جا داریم؛ تا وقتی پول آن را ندهند، [از عراق] خارج نخواهیم شد».

او در عین حال افزوده بود اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند».

دو روز پیش از این رخدادها، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در نزدیکی فرودگاه بغداد، به‌دستور دونالد ترامپ، هدف قرار گرفت و همراه شماری دیگر، از جمله معاون شبه‌نظامیان حشد الشعبی، کشته شد.

پس از آن سپاه پاسداران دست به حمله موشکی تلافی‌جویانه‌ای به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق زد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این حملات هیچ‌گونه تلفات انسانی برجای نگذاشته‌است.

در جریان حملات موشکی سپاه، هواپیمای مسافربری تهران‌-کی‌یف هدف پدافند ضدهوایی سپاه قرار گرفت و همه سرنیشیان آن، که بیشتر ایرانی و ایرانی‌کانادایی بودند، جان باختند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده تلاش‌های دولت ترامپ بر این محور جریان دارد که حضور آمریکا در منطقه کاهش یابد، در حالی‌که منافع ایالات متحده نیز تحت حفاظت قرار گیرند.

آقای پومپئو گفته به گمان او دستیابی به چنین هدفی ممکن است: «می‌توانیم به هر دو هدف برسیم: رد پایمان را کم‌تر کنیم، ریسک را کم‌تر کنیم، همزمان به اهداف آمریکا در منطقه، از جمله در عراق، دست یابیم».

منبع: متن منتشرشده در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا
XS
SM
MD
LG