لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

مايک پومپئو در آستانه شروع مذاکرات صلح افغانستان وارد دوحه شد


مايک پومپئو، وزير خارجه آمريکا، يک روز قبل از مذاکرات صلح بين افغانی که از روز شنبه آغاز می شود وارد دوحه، پايتخت قطر شد.

به گزارش رويترز، مايک پومپئو پنجشنبه شب و پس از آغاز پرواز از واشنگتن به خبرنگاران گفت: «رسيدن به اين مرحله از ماه فوريه که توافق آمريکا با طالبان امضا شد بيشتر از آنچه که ما انتظار داشتيم طول کشيد. ولی به نظر می‌رسد که نمايندگان طرف‌های افغان از صبح شنبه پای ميز مذاکرات خواهند نشست و در مورد آينده کشور گفت‌وگو خواهند کرد. اين يک واقعه تاريخی است.»

دولت دونالد ترامپ سخت تلاش کرده تا دولت افغانستان و گروه طالبان را پای ميز مذاکره بياورد. در صورت موفقيت اين مذاکرات و برقراری صلح در افغانستان بالاخره شرايط برای خروج نيروهای آمريکايی از افغانستان فراهم خواهد شد و اين برای سياست خارجی دونالد ترامپ در آستانه انتخابات رياست جمهوری آمريکا در ماه نوامبر پيروزی بزرگی است.

زلمی خليلزاد، فرستاده ويژه دولت آمريکا در مذاکرات افغانستان روز جمعه در يک نشست خبری مجازی گفت اين مذاکرات برای هر دو طرف يک آزمايش بزرگ خواهد بود.

او افزود: «اين مرحله جديدی از ديپلماسی صلح در افغانستان است. ما اکنون وارد روندی می شويم که به خود افغانها تعلق دارد و در کنترل آنهاست.»

آقای خليلزاد خاطرنشان کرد که آمريکا به نظارت بر گفت‌وگوها و تماس با هر دو طرف ادامه خواهد داد.

قبل از ورود وزير خارجه آمريکا هيئت نمايندگی دولت افغانستان برای شرکت در مراسم گشايش گفت‌وگوها وارد دوحه شد.

نادر نادری، يکی از اعضای ارشد اين هيئت که با يک پرواز مسافربری از کابل به دوحه پرواز کرد گفت: «امروز ما با اميد و اعتماد به نفس برای فراهم کردن شرايط مناسب برای کنار گذاشتن اسلحه، تحکيم ارزش های جمهوری افغانستان و دستيابی ملت به آنچه که مستحق آن است از کابل به سوی دوحه پرواز می‌کنيم.»

انتظار می‌رود که پس از مراسم افتتاح مذاکرات در روز شنبه همانطور که در توافق ميان آمريکا و طالبان در ماه فوريه پيش بينی شده گفت‌وگوهای جدی بين نمايندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.

ورود مايک پومپئو به دوحه با نوزدهمين سالگرد حملات تروريستی يازده سپتامبر به شهرهای آمريکا همزمان شد. حملات يازده سپتامبر دليل حمله نظامی آمريکا و متحدانش به رژيم طالبان بود که در آن زمان به القاعده و اسامه بن لادن، رهبر اين گروه و طراح حملات تروريستی به آمريکا پناه داده بود.

يک منبع ديپلماتيک در کابل گفت تاريخ آغاز گفت‌وگوهای دوحه طوری تنظيم شده که با سالگرد حملات يازده سپتامبر همزمان نشود.

روز پنجشنبه يک هواپيمای مخصوص شش نفر از زندانيان طالبان را از کابل به دوحه منتقل کرد. برخی از دولت‌های غربی به آزادی اين افراد اعتراض کرده و در نهايت بر اساس توافقی که در اين زمينه صورت گرفت قرار شده اين افراد در دوحه تحت نظر قرار بگيرند.

زلمی خليلزاد گفت: «اين تصميم توسط طرف‌های افغان اتخاذ شد. تصميم دشوار ولی ضروری بود.»

دولت‌های فرانسه و استراليا پنجشنبه شب به آزادی اين اسرا اعتراض کردند.

XS
SM
MD
LG