لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

پاسخ پومپئو به طرح نظریه «جنگ بیولوژیکی» از طرف خامنه‌ای


مایک پومپئو
مایک پومپئو

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۳ اسفندماه، در یک توییت به طرح نظریه «جنگ بیولوژیکی» از طرف رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داد و از او خواست به مردم ایران «حقیقت را بگوید».

آقای پومپئو در پیام توییتری خود از آیت‌الله خامنه‌ای خواست تا به مردم ایران حقیقت را بگوید و توضیح دهد که چگونه ویروس کرونا از ووهان در چین به ایران رسید.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفتن حقیقت به مردم را «بهترین دفاع بیولوژیکی» توصیف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، همزمان با ادامه بحران شیوع ویروس کرونا در ایران با صدور فرمانی خواستار تشکیل یک قرارگاه از سوی نیروهای مسلح برای مقابله با شیوع کرونا و همچنین آمادگی آنها برای «دفاع بیولوژیک» شد.

او در نامه‌ای که به محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نوشت، از احتمال «حمله بیولوژیکی» به ایران سخن گفته که منجر به شیوع ویروس کرونا شده است.

به ادعای خامنه‌ای، «قرائنی» درباره حمله بیولوژیک وجود دارد و از این رو اقدامات نیروهای مسلح ایران «می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی به جزئیات این «قرائن» هیچ اشاره‌ای نکرده و توضیح نداده است که چگونه در این «جنگ» علاوه بر ایران، ایتالیا و کره جنوبی هم درگیر شده‌اند.

در حال حاضر ایتالیا پس از چین از نظر قربانی دادن در برابر ویروس کرونا مقام دوم را دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز روز ۱۵ اسفند گفته بود که «شاید کرونا محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد».

در پاسخ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییت خود که صبح جمعه منتشر شد تاکید کرده است که رهبر جمهوری اسلامی به جای گفتن واقعیت به مردم ایران، «پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کانون بحران در چین را برقرار نگه داشت و کسانی را که در این باره حرف زدند، زندانی کرد».

اشاره آقای پومپئو به انجام ۵۵ پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به شهرهای مختلف چین است که در اوج شیوع کرونا در این کشور انجام شد.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در همین زمینه روز جمعه ۲۳ اسفند گفت که سازمان هواپیمایی ایران «متهم ردیف اول» ورود کرونا به کشور است.

ایران جزء سه کشوری است که بیشترین تلفات را از ویروس کرونا داشته‌اند.

طبق آخرین آمار رسمی ایران، شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۴۲۹ نفر رسیده است. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که در مجموع ۱۰ هزار و ۷۵ نفر نیز در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده که سه هزار و ۲۷۶ نفر آنها بهبود یافته‌ و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

XS
SM
MD
LG