لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

پومپئو: چین می‌توانست از مرگ صدها هزار نفر در جهان جلوگیری کند


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «ما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما شواهد قابل ملاحظه‌ای هست که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاه آمده است».
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «ما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما شواهد قابل ملاحظه‌ای هست که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاه آمده است».

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که چین با دادن اطلاعات درست و شفافیت بیشتر درباره ویروس جدید کرونا می‌توانست از مرگ صدها هزار نفر در جهان جلوگیری کند.

مایک پومپئو روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت در نشستی خبری اظهار داشت: «چین می‌توانست اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط نکشاند. آنها از این گزینه برخوردار بودند، اما به جای آن، چین به پنهان‌کاری درباره شیوع کرونا در ووهان دست زد».

او افزود: «چین همچنان از ارائه اطلاعاتی که ما برای محافظت از مردم به آن نیاز داریم، خودداری می‌کند».

وزیر خارجه ایالات متحده و همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور، پیش از این عنوان کرده‌اند که منشاء ویروس کرونا آزمایشگاهی در ووهان بوده است، شهری که شیوع ویروس جدید کرونا از آن آغاز شد و به تمام جهان سرایت کرد.

آقای پومپئو روز چهارشنبه بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و گفت که «شواهد قابل ملاحظه‌ای» در این زمینه وجود دارد، اگرچه این امر قطعی نیست.

او اظهار داشت: «ما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما شواهد قابل ملاحظه‌ای هست که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاه آمده است. از این رو اظهارات ما می‌تواند درست باشد».

سازمان جهانی بهداشت منشأ آزمایشگاهی ویروس کرونا را قطعی ندانسته است. چین نیز سخنان مقامات آمریکا را «فرار رو به جلو» خوانده است.

تاکنون بیش از ۷۲ هزار نفر در ایالات متحده قربانی ویروس کرونا شده‌اند. شمار قربانیان این ویروس در سراسر جهان نیز طبق آمار رسمی کشورها به حدود ۲۶۰ هزار نفر رسیده است.

در این میان چین می‌گوید که حدود ۴۶۵۰ نفر در این کشور بر اثر کرونا جان باخته‌اند در حالی که شمار قربانیان این ویروس در کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر از این تعداد است. همین امر تردیدهایی را درباره صحت آمار چین به وجود آورده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانسه/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG