لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

پومپئو: آمریکا دیگر نمی‌تواند خودمختاری هنگ‌کنگ از چین را تایید کند


مایک پومپئو می‌گوید که ایالات متحده همراه مردم هنگ‌کنگ می‌ماند.
مایک پومپئو می‌گوید که ایالات متحده همراه مردم هنگ‌کنگ می‌ماند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که به کنگره این کشور اطلاع داده است که دولت دونالد ترامپ دیگر نمی‌تواند خودمختاری هنگ‌کنگ از کشور چین را تایید کند.

گزارش وزارت خارجه ایالات متحده به کنگره زمینه را برای واشینگتن فراهم می‌کند تا امتیاز‌های تجاری که هنگ‌کنگ از سال ۱۹۹۷ از آن برخوردار بوده است را لغو کند.

آقای پومپئو روز چهارشنبه هفتم خرداد اعلام کرد: هنگ‌کنگ دیگر مثل سابق نمی‌تواند از ضمانت‌هایی که قانونگذاران آمریکایی پیش از ژوئیه ۱۹۹۷ در قوانین ایالات متحده برای آن قائل شدند، بهره ببرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز به کنگره گزارش دادم که با توجه به شواهد موجود، هنگ‌کنگ دیگر در برابر چین خودمختار نیست. ایالات متحده همراه مردم هنگ‌کنگ می‌ماند».

هنگ‌کنگ طی روزهای اخیر صحنه اعتراضاتی علیه تصمیم پکن برای تصویب قوانین امنیتی درباره این منطقه نیمه خودمختار بود. طبق این قوانین، هر نوع تظاهرات یا اعتراض شهروندان در هنگ‌‌کنگ می‌تواند «براندازی، فتنه یا تجزیه‌طلبی» تلقی شود و به کلی ممنوع خواهد شد.

این قوانین همچنین تصریح می‌کنند که برای «اهانت» به سرود ملی چین سه سال حبس و ۵۰ هزار دلار هنگ‌‌کنگ، معادل شش هزار و ۴۵۰ دلار آمریکا، جریمه در نظر گرفته شده است.

معترضان که این قوانین را ناقض آزادی بیان و به معنای تسلط کامل پکن بر هنگ‌کنگ می‌دانند، روز چهارشنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. گزارش‌ها اما حکایت از آن دارد که این اعتراضات با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشید.

خبرگزاری رویترز نوشته است که ماموران پلیس در هنگ‌کنگ حدود ۳۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کردند.

این گزارش ادامه می‌دهد که پلیس ضدشورش همچنین به منظور متفرق کردن هزاران معترضی که به خیابان‌ها آمده بودند به آنها گلوله فلفلی شلیک کرد.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به چین هشدار داده بود که باید منتظر واکنش قدرتمند واشینگتن به این اقدام باشد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این احتمال سخن گفته‌ است که واشینگتن تحریم‌هایی را علیه پکن وضع کند. با این حال آقای ترامپ گفته است که واکنش آمریکا در همین هفته مشخص خواهد شد.

هنگ‌کنگ، مستعمره سابق بریتانیا، پس از بازگردانده شدن به چین در سال ۱۹۹۷ به صورت نیمه‌خودمختار اداره می‌شود و معترضان دموکراسی‌خواه با کنترل بیشتر دولت چین روی این منطقه مخالفند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG