لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

پومپئو: کشتن قاسم سلیمانی ارتباط عمیقی با توافق‌های «صلح ابراهیم» داشت


مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در سفری به بلندی‌های جولان که اسرائیل آن را در اختیار دارد، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰
مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در سفری به بلندی‌های جولان که اسرائیل آن را در اختیار دارد، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰

مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفت که کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، «ارتباط عمیقی با توافق‌های صلح ابراهیم» داشته است.

آقای پمپئو این سخن را در گفت‌وگویی با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت بیان کرده که مشروح آن روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد منتشر شده است.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد پیشین آمریکایی دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، برای کشتن قاسم سلیمانی را به پیمان‌های صلح میان اسرائیل با کشورهای عربی منطقه ربط می‌دهد.

قاسم سلیمانی روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ دقایقی پس از ورود به فرودگاه بغداد همراه با ابومهدی المهندس، فرمانده میدانی نیروهای عراقی حشدالشعبی، با راکت‌هایی که از پهپادهای آمریکایی به سوی خودروی آنها شلیک شد، کشته شدند.

دونالد ترامپ و مایک پمپئو در دفاع از این عملیات گفته بودند که جهان بدون قاسم سلیمانی، جهانی امن‌تر است.

مقامات وقت آمریکایی همواره کشتن قاسم سلیمانی را بخشی از برنامه کشورشان در مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان نامیده و تاکید کرده بودند اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه، امنیت آمریکاییان را به خطر انداخته بود.

اما مایک پمپئو برای اولین بار از پیوند میان این واقعه با پیمان‌های صلح ابراهیم سخن گفته است.

وی اظهار داشت که کشتن قاسم سلیمانی به «همه جهان ثابت کرد که آمریکا در جنگ علیه ایران مصمم است».

پیمان صلح اسرائیل و امارات ۸ ماه بعد از کشتن قاسم سلیمانی اعلام شد. اما از گفته مایک پمپئو چنین استنباط می‌شود که از زمانی که آمریکا، اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس در مذاکرات پشت پرده برای نهایی کردن این پیمان بوده‌اند، حذف قاسم سلیمانی نیز به عنوان بخشی از اقدامات مربوط به آن در دستور کار بوده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین برای نخستین بار فاش کرده که معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی اف‌۳۵ به امارات متحده عربی برای توافق صلح میان امارات و اسرائیل اهمیت «حیاتی» داشته است.

مایک پمپئو همچنین گفته است با فروش جنگنده‌های اف‌۳۵، آمریکا به سران امارات نشان داد که به آنها باور دارد و آنان را شریک امنیتی می‌داند.

روزنامه یدیعوت آخرونوت سال گذشته و پیش از امضای توافق صلح امارات و اسرائیل فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با «دور زدن مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل و بی‌خبر گذاشتن آنها» به آمریکا چراغ سبز نشان داده که اسرائیل با فروش جنگنده‌های آمریکایی اف‌۳۵ به امارات مخالفت نخواهد کرد در حالی که بنی گانتز، وزیر دفاع، با تجهیز امارات به جنگنده‌هایی که اسرائیل هم از آنها برخوردار است، شدیدا مخالف بود.

هر چند بنیامین نتانیاهو و دستیاران او در ابتدا گزارش روزنامه یدیعوت آخرونوت را رد ‌کردند اما بعدا معلوم شد که آن گزارش دقیق بوده است.

به نوشته این روزنامه، با گذشت چند ماه از پایان کار دولت پیشین آمریکا، مایک پمپئو که از هر مقام دیگر کشورش به دونالد ترامپ نزدیک‌تر بود، گفته است که رشته اقداماتی، از جمله معامله با امارات و نیز معاملات نظامی آمریکا با عربستان، زمینه‌ پیشبرد و امضای پیمان‌های صلح ابراهیم را فراهم کرد.

بر اساس «پیمان‌های ابراهیم»، امارات و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا در میانه تابستان سال گذشته پیمان کامل صلح امضا کردند و مدتی پس از آن، بحرین توافق عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را امضا کرد. امارات و بحرین که ۲۳ سال بعد از اسرائیل پدید آمدند، با این کشور در جنگ نبودند.

در این میان، سایت خبری اسرائیلی وای.نت این هفته گزارش داد، در حالی که هنوز چند ماه از توافق صلح امارات و اسرائیل سپری نشده، آن‌چه که فضای گرم دوستی میان طرفین جلوه داده می‌شد، جای خود را به سردی قابل توجهی داده است.

بر اساس این گزارش، بازرگانان و صاحبان صنایع امارات از جنگ اخیر ارتش اسرائیل در غزه خشمگین هستند و یکی از آنها به یک تاجر بزرگ اسرائیلی گفته است که «نمی‌خواهیم با قاتلان دیدار کنیم».

به نوشته وای.نت، با وجود رفتار سرد بازرگانان اماراتی با همتایان اسرائیلی آنها، مقامات امارات همچنان به صورت رسمی و دیپلماتیک با امور اسرائیل برخورد می‌کنند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در آغاز کارش گفته بود که دولت او از پیمان‌های صلح ابراهیم حمایت می‌کند اما تا حال برای گسترش آن تلاش عملی انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG