لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

اظهارات پومپئو درباره استفاده از گزینه نظامی در قبال اقدام احتمالی ترکیه در سوریه


مایک پومپئو
مایک پومپئو

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام ترکیه علیه کردها در شمال سوریه گفته است، رئیس جمهوری دونالد ترامپ آماده است در صورت لزوم از اقدام نظامی استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با «سی ان بی سی» که روز دوشنبه ۲۹ مهرماه پخش شد، اظهار داشت: ما صلح را بر جنگ ترجیح می‌دهیم. ولی چنانچه توسل به حرکت و اقدام نظامی لازم باشد، بهتر است بدانید که رئیس جمهوری ترامپ کاملاً آماده انجام این اقدام است.

دو هفته پیش دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا نیروهای خود را از شمال سوریه خارج خواهد کرد. درپی این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، ترکیه اعلام کرد برای ایجاد «منطقه امن» و «پاکسازی» نقاط مرزی از «تروریست‌ها» عملیات نظامی در شمالی شرقی سوریه انجام می‌دهد.

این منطقه تحت کنترل نیروهای کرد در چارچوب «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. به دنبال آتش بس موقت در هفته گذشته، نیروهای کرد روز گذشته گفتند که شهر مرزی راس العین را تخلیه کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن هم می‌گوید، دستکم ۱۲۰ غیرنظامی از زمان آغاز عملیات ترکیه در مناطق کردنشین در شمال سوریه کشته شده‌اند.

«سی ان بی سی» می‌گوید، مایک پومپئو به طور مشخص «خط قرمزی» را برای اقدام احتمالی آمریکا علیه ترکیه معین نکرد و معلوم نیست تحت شرایطی آمریکا علیه ترکیه دست به اقدام خواهد زد.

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال گفته است که نمی‌خواهد قبل از رئیس جمهوری ایالات متحده در خصوص استفاده از توان نظامی این کشور صحبت کند.

مایک پومپئو اظهار داشت: شما اشاره ای داشتید به قدرت اقتصادی ما که از آن استفاده کرده ایم. ما قطعا از آنها استفاده می کنیم. همین طور ما از قدرت دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد. اینها ترجیحات ما هستند.

تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش‌هایی در داخل آمریکا از جمله از سوی دموکرات ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا در پی داشته است.

در همین حال، دونالد ترامپ روز دوشنبه با اشاره به اینکه «هرگز توافقی نکرده‌ایم که تا آخر عمر کُردها از آنها حفاظت کنیم» گفت: «ما کُردها را کمک کردیم؛ و هرگز هم به آنها قولی ندادیم تا چهارصد سال دیگر کنارشان می‌مانیم».

نیروهای نظامی کُرد طی سالهای اخیر در عملیات مشترک با آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش،در سوریه مشارکت داشتند. اما ترکیه این نیروهای کرد را شاخه‌ای از گروه تروریستی «پ کا کا» می‌داند.

نیروهای کرد از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه کنترل بخش‌هایی از شمال شرق سوریه را دست داشته‌اند.

اخیرا در قالب توافق میان آمریکا و ترکیه، نیروهای کرد شروع به عقب‌نشینی از مرزهای ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه کردند.

با استفاده از «سی ان بی سی» و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG