لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

سخنان پومپئو در مورد «آزادی عملیاتی» اسرائیل، در سایه تحولات جدید منطقه


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید این احتمال وجود دارد که ایران به شیوه‌ای «مشابه حمله اخیر به عربستان سعودی، به اسرائیل نیز حمله کند»، و «تهدیدات ایران» این «حق بنیادین» را به اسرائیل می‌دهد که از خود دفاع کند.

آقای پومپئو تأکید کرده که حرف‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران را که از «پاک کردن اسرائیل از نقشه دنیا» سخن می‌گویند، جدی می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست که شنبه ۲۷ مهر منتشر شد، افزود سخنان ایران تهدید توخالی نیست؛ «آنها به فعالیت‌هایی مشغول هستند که مطمئناً برای اسرائیل خطر ایجاد می‌کند».

مایک پومپئو در ادامه گفت با وجود خروج نظامیان آمریکا از سوریه، اسرائیل برای دفاع از امنیت مردمش «آزادی عملیاتی» دارد و این نه تنها حق، بلکه «یک تعهد است».

وزیر خارجه آمریکا افزوده که اسرائیل در دفاع از خود به مرزها و قوانین محدود نیست و همواره می‌تواند به حمایت آمریکا تکیه کند.

وی تأکید کرد که آمریکا کماکان «متعهد است که از نزدیک نظاره‌گر مرزهای سوریه و عراق باشد و از نقل و انتقال تجهیزات نظامی ایران در منطقه جلوگیری کند».

سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنشی به نگرانی‌های گسترده‌ای است که در اسرائیل در ارتباط با عواقب سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، مطرح شده‌است.

در حالی که اسرائیل با هدف مقابله با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه»، صدها بار در حدود پنج سال گذشته به اهداف ایران و هم‌پیمانانش در سوریه حمله هوایی کرده، شماری از سیاستمداران و کارشناسان نظامی این کشور در روزهای گذشته گفته‌اند، خروج نظامیان آمریکا از سوریه، به ایران امکان آزادی عمل بیشتری در سوریه می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو خود در مورد نگرانی اسرائیل سخنی علنی بیان نکرده اما اظهارات هفته گذشته وی در سال‌روز جنگ «یوم کیپور» در خصوص اینکه درس عبرت رویدادهای اخیر این نکته است که اسرائیل باید تنها و تنها به خود تکیه کند، به بیان تلویحی نگران او تعبیر شد.

همچنین وعده صریح نخست‌وزیر اسرائیل به «کمک انسانی» کشورش به کردهای سوریه، ظاهراً نشان دیگری از دغدغه خاطر او از عواقب سیاست آمریکا در رها کردن حمایت از «کردهای شجاع» در برابر ترکیه و دادن فرصت به تقویت ایران در سوریه، تلقی شده است.

اهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در روزهای گذشته گفت که کسی در اسرائیل از درگیر شدن حکومت‌های ترکیه و سوریه ناراحت نیست و «برای هر دو آرزوی موفقیت می‌کند» اما خروج نظامیان آمریکا از منطقه، «چالش‌های امنیتی اسرائیل را پیچیده‌تر می‌کند».

تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل معتقد است که ایران از مرزهای عراق و سوریه نیز برای رساندن جنگ‌افزار به دست حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند؛ بر اساس این ارزیابی اطلاعاتی، ارتش اسرائیل در دوره اخیر، حملات خود را به پایگاه‌ها و نیروهای حشد الشعبی در عراق گسترش داده‌است.

آقای پومپئو در مصاحبه با جروزالم پست گفت که ایران از این نقاط به قاچاق تجهیزات نظامی مشغول است و این وضعیت، تهدیدی برای اسرائیل است.

وزیر خارجه آمریکا افزود که آمریکا به زودی نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را نیز برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران، در عربستان مستقر خواهد کرد.

آقای پومپئو یک روز پس از دیدار پنجشنبه گذشته همراه با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در آنکارا، در سفری کوتاه به اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ملاقات جمعه گذشته میان مایک پومپئو و جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه با بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن رئیس موساد، با هدف برطرف کردن نگرانی‌های اسرائیل برگزار شد.

مایک پومپئو در مصاحبه با جروزالم پست با رد انتقادها از تفاهم اخیر آمریکا با ترکیه بر سر تشکیل منطقه حائل امنیتی در سوریه که در کنترل ترکیه باشد، گفت، اسرائیل «هیچ نگرانی از این بابت ندارد» و در صورت بروز خطرات، آمریکا مانند گذشته در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

اما الشرق الاوسط شنبه با استناد به «منابع دیپلماتیک» در تل‌آویو نوشت که بعد از گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با اسرائیل نیز، نگرانی اسرائیل ادامه یافته‌است.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، استقرار نظامیان آمریکایی در مرز عراق با سوریه «درخواست» بنیامین نتانیاهو بود که در دیدار روز جمعه در بیت‌المقدس/اورشلیم مطرح شد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، شنبه خبر داد که یک‌هزار نظامی آمریکا پس از خروج از سوریه، در غرب عراق مستقر می‌شوند.

آمریکا به این‌که استقرار نظامیانش در مرز عراق با سوریه، بنا به درخواست اسرائیل بوده، اشاره نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG