لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

پمپئو: امیدوارم حمله نظامی به ایران هیچ وقت اتفاق نیفتد‎


مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به ایران هشدار داد در پی سلاح هسته‌ای نباشد که در غیر این صورت با «خشم همه جهان» مواجه خواهد شد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هیچ گاه ضرورتی برای اقدام نظامی کشورش علیه ایران به وجود نیاید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پمپئو در مصاحبه‌ای که روز شنبه دوم تیر ماه از شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی پخش شد با اشاره به خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای وین گفت که سرنوشت این توافق هر چیزی که بشود به نفع ایران است که در پی سلاخ هسته‌ای نباشد.

وی اظهار داشت: «امیدوارم آنها متوجه باشند که اگر برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهند، خشم همه جهان را برخواهند انگیخت.»

ایران به دنبال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین، اعلام کرده که تولید سانتریفیوژهای جدید در نیروگاه هسته‌ای نطنز را آغاز کرده و اکنون در حال کار برای فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب آن است. تهران تاکید دارد که فعلا همه این اقدامات در چارچوب برجام است.

اما وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «اگر ایران به سانتریفیوژهای خود بیفزاید، اگر به سمت اجرای برنامه تسلیحاتی [هسته‌ای] برود، آن وقت ماجرا برای همه جهان غیرقابل قبول خواهد بود و به مسیری منتهی می‌شود که فکر نمی‌کنم به نفع ایران باشد».

مایک پمپئو با این حال عنوان کرد که گمان ندارد ایالات متحده واکنشی نظامی به ایران نشان دهد.

وی اظهار داشت: «وقتی من از خشم صحبت می‌کنم، فکر نکنید که منظورم اقدام نظامی است. وقتی من از خشم صحبت می‌کنم، منظورم رسوایی اخلاقی است و فشار اقتصادی که بر آنها تحمیل خواهد شد. منظورم این است. من اینجا درباره اقدام نظامی حرف نمی‌زنم. واقعا امیدوارم که هیچ وقت چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتد. این به نفع هیچ کسی نیست.»

آقای پمپئو در نهایت خاطرنشان ساخت که ایالات متحده هر آنچه بتواند انجام می‌دهد تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود. وی گفت که رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات خود هیچ ابهامی باقی نگذاشته که ایران نباید توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرده از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم، تعطیلی تاسیسات آب سنگین، توقف برنامه ساخت موشک‌های بالستیک و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی.

ایران اما از پذیرش این شروط خودداری کرده است و تاکید داشته که حاضر نیست هم تحریم‌ها را بپذیرد و هم محدودیت‌های حاصل از برجام را. در این راستا تهران در حال مذاکره با اروپاست که تضمین‌هایی برای اجرای برجام بگیرد. قدرت‌های جهانی خواستار باقی ماندن ایران در برجام شده‌اند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG