لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

وزیر خارجه آمریکا در مورد «خطرات روسیه و چین برای آزادی» هشدار داد


هدف مایک پومپئو از سفر دو روزه به برلین تقویت مناسبات آمریکا با متحدان اروپایی عنوان شده است
هدف مایک پومپئو از سفر دو روزه به برلین تقویت مناسبات آمریکا با متحدان اروپایی عنوان شده است

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از متحدان غربی آمریکا خواست از آزادی خود دفاع کنند و همچنین در مورد «تهدید روسیه و چین» برای آزادی‌های دمکراتیک هشدار داد.

مایک پومپئو روز جمعه طی سخنرانی در پایتخت آلمان به مناسبت سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ گفت، ملت‌های آزاد با آنهایی که حقوق و آزادی‌ها را از شهروندان خود سلب می‌کنند «بر سر ارزش‌ها» در رقابتند.


وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی که نزدیکی دروازه براندنبورگ، مرز سابق دو برلین، انجام گرفت، افزود: «کشورهای غربی و آزاد در مقابله با خطرهایی که ملت‌های ما را تهدید می‌کند مسئولیت دارند.»

آقای پومپئو با اشاره به دیوار که بخش دمکراتیک برلین را از بخش شرقی و کمونیستی این شهر جدا می‌کرد گفت: «غرب، تمامی ما، پس از آن مقطع تاریخی راه خود را گم کرده‌ایم. ما فکر می‌کردیم می‌توانیم منابع و تمرکز خود برای اتحاد کشورهای غربی و فعالیت‌های نظامی را کاهش دهیم. ما اشتباه کردیم.»

هدف آقای پومپئو از این سفر دو روزه تقویت مناسبات آمریکا با متحدان اروپایی عنوان شده که طی سال‌های اخیر به دلیل اختلافات دیپلماتیک و تجاری تضعیف شده است.

یک روز قبل از سفر وزیر خارجه آمریکا، امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز در مصاحبه‌ای با هفته نامه اکونومیست گفت به دلیل عدم هماهنگی بین اروپا و واشنگتن، ناتو دچار «مرگ مغزی» شده است.

مایک پومپئو هشدار داد: «روسیه که اکنون رهبر آن یکی از افسران کاگ‌ب است که سابقا در شهر درسدن (واقع در آلمان شرقی سابق) مستقر بود خاک کشورهای همسایه را اشغال و مخالفان خود را با خشونت سرکوب می‌کند. در چین، حزب کمونیست آن کشور نوع جدیدی از اقتدارگرایی را بنا می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با انتقاد از پروژه «نورد استريم»، خط لوله انتقال گاز که بین روسیه و آلمان در حال احداث است، گفت معنای این پروژه این است که «منابع انرژی اروپا به اراده و هوس پوتین وابسته خواهد شد».

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG