لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

مایک پومپئو: ایران باید درباره پرتاب ماهواره نظامی پاسخگو باشد


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده

وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا گفت که ایران باید در این زمینه پاسخگو باشد و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

مایک پومپئو روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «به نظرم ایران باید پاسخگوی آن‌چه انجام داده است باشد. اکنون یکی از سازمان‌های آنها که ایالات متحده آن را تروریستی می‌داند، اقدام به پرتاب ماهواره کرده است».

ساعاتی پیش از این اظهارات، سپاه پاسداران اعلام کرده بود که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی «با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

ایران پیش از این چهار تلاش ناموفق برای ارسال ماهواره به فضا کرده بود اما هر بار موشک پرتاب شده نتوانسته بود ماهواره را در مدار قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است.

آقای پومپئو گفت: «من فکر می‌کنم هر کشوری وظیفه دارد به سازمان ملل برود و بررسی کند آیا پرتاب این موشک ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده یا نه. به نظر من لازم است ایران باید به‌خاطر پرتاب موشک پاسخگو باشد».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ از ایران می‌خواهد که به مدت هشت سال از کار کردن روی موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، خودداری کند.

این بخش از قطعنامه در اکتبر امسال ملغی خواهد شد مگر اینکه شورای امنیت رای به تمدید تحریم موشکی ایران بدهد.

برخی کشورها می‌گویند که لحن این قطعنامه الزام‌آور نیست.

انتقاد مجدد از نحوه مدیریت و اطلاع‌رسانی چین در بحران کرونا

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین گفت ایالات متحده جدا معتقد است که حزب کمونیست چین شیوع ویروس جدید کرونا را در زمان مناسب به سازمان جهانی بهداشت گزارش نداده است.

آقای پومپئو چین را متهم کرد که انتقال این ویروس از انسان به انسان را «پس از یک ماه و زمانی که در تمامی نواحی چین شیوع یافته بود» گزارش داده است.

دولت دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر بارها از نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا که اواخر سال میلادی گذشته از شهر ووهان آغاز شد و به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده، انتقاد کرده است.

طبق آماری که خبرگزاری رویترز جمع آوری کرده است ارقام دولتی نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۱۸۰ هزار نفر در سراسر جهان از جمله بیش از ۴۵ هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

مایک پومپئو با استناد به مقررات سال ۲۰۰۷ سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما عمیقا معتقدیم که حزب کمونیست چین شیوع این ویروس را در زمان مناسب به سازمان جهانی بهداشت گزارش نداده است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: حتی پس از آنکه چین شیوع ویروس را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد «تمام اطلاعاتی را که داشت در اختیار این نهاد قرار نداد. به جای آن، میزان خطرناک بودن این ویروس را پنهان کرد».

دولت چین اتهام سوء مدیریت در بحران شیوع کرونا را رد کرده و می‌گوید در مورد این مسئله شفاف عمل کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه با طرح انتقادات جدیدی از سازمان جهانی بهداشت گفت تدروس ادهانوم، مدیرکل این نهاد، عدم تبعیت کشورهای عضو از مقررات جدید این نهاد را علنی نکرده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته کمک مالی اين کشور به سازمان جهانی بهداشت را تعلیق و گفت که این نهاد «اطلاعات غلط» چین در مورد شیوع ویروس را ترویج کرده است.

XS
SM
MD
LG