لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

پاپ فرانسیس در سخنرانی کریسمس از مهاجران و پناهجویان دفاع کرد


پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، در سخنرانی مراسم کریسمس، با تشبیه وضعیت مریم و یوسف به وضعیت مهاجران و پناهجویان، از حقوق این گروه از مردم دفاع کرده و گفته لازمه ایمان‌، محترم‌ شمردن و پذیرفتن خارجی‌ها است.

پاپ فرانسیس، در سخنرانی مراسم کریسمس، نیمه‌شب سوم دی ماه، در کلیسای پطرس حواری در شهر واتیکان، گفته‌است «گام‌های بی‌شماری در گام‌هایی که مریم و یوسف برداشتند، پنهان است. ما امروز شاهد هستیم که تمامی اعضای یک خانواده، مجبور به ترک دیار می‌شوند».

اشاره پاپ به سفر مادر عیسی و یوسف نجار، به شهر بیت‌لحم -امروزه در کرانه باختری- است، جایی‌که باورمندان مسیحی، معتقد به تولد عیسی هستند.

پاپ افزوده است «خیلی وقت‌ها، ترک دیار، با امید و آرزو پیوند می‌خورد؛ امید به آینده. اما برای بسیاری، ترک دیار، تنها به یک دلیل صورت می‌گیرد: زنده‌ماندن».

او می‌گوید: خدا در «میهمانان ناخوانده، گاه غیرقابل تشخیص، کسانی‌که از شهرهای ما می‌گذرند، در همسایگی ما گام می‌زنند، سوار بر اتوبوس‌های ما می‌شوند و در ِ خانه‌های ما را می‌زنند» جلوه می‌کند.

رهبر کلیسای کاتولیک می‌گوید: عیسی «با وجود فقر و سختی، نشان داد قدرت حقیقی و آزادی واقعی در احترام و کمک به کم‌توانان است که نمایان می‌شود».

او افزوده است «کریسمس زمانی‌ست که قدرت یاری‌رسانی به دیگران باید جای حکومت ترس و هراس را بگیرد».

هزاران نفر در مراسم شب کریسمس در شهر واتیکان شرکت کرده‌اند. این مراسم سالیانه با سخنرانی رهبر کلیسای کاتولیک همراه است. نیمه‌شب یک‌شنبه، پاپ فرانسیس نزدیک به ۹۰ دقیقه سخنرانی کرد که بخش عمده آن به زبان لاتین انجام شد.

پاپ ۸۱ ساله، خود فرزند مهاجرانی ایتالیایی به آرژانتین ا‌ست. فرانسیس بارها از حقوق پناهجویان و مهاجران دفاع کرده‌است. این پنجمین سالی‌ست که پاپ آرژانتینی‌، به‌عنوان رهبر کلیسای کاتولیک، در مراسم کریسمس سخنرانی می‌کند.

بیش از ۱.۲ میلیارد نفر باورمند به کلیسای کاتولیک هستند که بزرگ‌ترین شاخه از کلیسای مسیحی به‌شمار می‌رود.

ظهر روز کریسمس، پاپ فرانسیس سخنرانی موسوم به «اوربی ات اربی» (خطاب به شهر و خطاب به جهان)، را در کلیسای پطرس حواری انجام خواهد داد. سخنرانی موسوم به «خطاب به شهر و خطاب به جهان» هر سال دوبار انجام می‌شود.

با استفاده از گزارش اسوشیتدپرس و رویترز؛ ت.ط
XS
SM
MD
LG