لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

پاپ در امارات خواستار پایان خونریزی در خاورمیانه شد


احمد الطیب و پاپ فرانسیس سندی تحت عنوان «برادری انسان‌ها» را امضا کردند
احمد الطیب و پاپ فرانسیس سندی تحت عنوان «برادری انسان‌ها» را امضا کردند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز دوشنبه در جریان دیدار تاریخی خود از امارات متحده عربی «منطق زور» در یمن، سوریه و سایر جنگ‌های خاورمیانه را تقبیح کرد و خطاب به مسیحیان و مسلمانان گفت جنگ هیچ ثمری غیر از مرگ و مصیبت ندارد.

به گزارش رویترز فرانسیس، اولین پاپی که به شبه جزیره عربستان و محل تولد اسلام سفر می‌کند، این سخنان را در کشوری بیان کرد که به عنوان عضو مهمی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن دخالت دارد.

او پس از دیدار با رهبران امارات متحده عربی در ابوظبی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «جنگ چیزی به غیر مصیبت خلق نمی‌کند و اسلحه نیز به غیر از مرگ چیزی به بار نمی‌آورد.»

او در ادامه سخنرانی خود در بنای یادبود بنیانگذاران امارات متحده عربی افزود: «نتایج جنگ و اسلحه در برابر چشمان ما قرار دارند. به‌طور مشخص منظورم یمن، سوریه، عراق و لیبی است. بياييد علیه منطق زود همداستان شویم.»

پاپ فرانسیس قبل از این سخنرانی با شیخ احمد الطیب امام جماعت مسجد الازهر قاهره ملاقات کرد. او نیز در سخنانش از مسلمانان خاورمیانه خواست مسیحیان را بپذیرند.

در جنگ داخلی چهارساله یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده و حدود ۱۶ میلیون نفر از جمعیت فقیرترین کشور عرب در مرز قحطی و گرسنگی قرار دارند. سازمان ملل متحد می کوشد آتش بس لرزان در حدیده را که مهمترین بندر انتقال کالا و کمک‌های بشردوستانه به یمن است اجرا کند و از این طریق زمینه را برای گفت‌وگوهای صلح فراهم کند.

پاپ فرانسیس در سخنرانی هفتگی روز یکشنبه در واتیکان نیز از همه طرف‌ها خواست این توافق را اجرا کرده و به انتقال کمک های بشردوستانه کمک کنند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی از سخنان پاپ در مورد توافق صلح استقبال کرد و در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «بگذارید که اجرای آن را تضمین کرده و سال ۲۰۱۹ را به سال صلح در یمن تبدیل کنیم.»

امام جماعت مسجد الازهر نیز در این سفر با پاپ ملاقات کرد و از مسلمانان خاورمیانه خواست تا مسیحیان را بپذیرند.

او در عین حال از مسلمانان ساکن کشورهای غربی خواست که در جوامع میزبان ادغام شده و به قوانین آنها احترام بگذارند.

شیخ احمد الطیب و پاپ فرانسیس سندی تحت عنوان «برادری انسان‌ها» را امضا کردند که پیام آشکاری علیه افراطگرایی دینی است.

اوایل وقت دوشنبه پاپ فرانسیس با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و سایر مقامات ارشد امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کرد.

در عربستان سعودی که بنای کلیسا ممنوع است سفر پاپ فرانسیس از سوی برخی از رسانه‌ها به شکل مثبتی تحت پوشش قرار گرفت.

عرب نیوز، روزنامه انگلیسی زبان اصلی چاپ ریاض با چاپ عکسی از پاپ و ولیعهد ابوظبی آنرا یک «لحظه تاریخی در شبه‌جزیره عربستان» توصیف کرد و در مقاله‌ای به نقل از مقامات مسلمان و کاتولیک نوشت عربستان سعودی در سفرهای آینده پاپ ممکن است مقصد بعدی باشد.

روحانیون مسیحی و دیپلمات‌ها می‌گویند در امارات متحده عربی به نسبت سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محدودیت‌ها برای مسیحیت کمتر است. در این کشور عبادت مسیحیان با کسب اجازه مخصوص در داخل کلیساها آزاد است ولی همچون سایر کشورهای منطقه گردهمایی‌های دینی بی‌مجوز غیرقانونی است و غیرمسلمانان حق تبلیغ به دین خود را ندارند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG