لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

پاپ فرانسیس: مبارزه برای حقوق زنان مبارزه‌ای مداوم است


پاپ فرانسیس روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات زنان در ایران تاکید کرد که مبارزه برای حقوق زنان «مبارزه‌ای مداوم» است.

رهبر کاتولیک‌های جهان سفری چهار روزه به کشور مسلمان بحرین داشت و هنگام بازگشت به واتیکان در هواپیما با روزنامه‌نگاران گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعات این گفت‌وگو حقوق زنان بود که پاپ فرانسیس در این رابطه به مسائلی چون ختنه زنان اشاره کرد و آن را جنایتی دانست که باید متوقف شود.

او همچنین به ستایش از عملکرد زنانی پرداخت که به سمت‌های مدیریتی در واتیکان منصوب کرده است و گفت که آنها مسائل را رتق و فتق کرده و امور را بهبود بخشیده‌اند.

پاپ فرانسیس در این گفت‌وگو با پرسشی درباره اعتراضات زنان در ایران مواجه شد که به صورت کلی پاسخ داد: «ما باید حقیقت را بگوییم. مبارزه برای حقوق زنان، مبارزه‌ای مداوم است.» او سپس به چندین مورد تاریخی اشاره کرد، از جمله مبارزه زنان برای دستیابی به حق رای.

رهبر کاتولیک‌های جهان افزود: «ما باید به مبارزه برای دستیابی به این امر ادامه بدهیم چرا که زنان یک هدیه هستند. خداوند مرد را نیافرید که سپس یک موجود ضعیف و قابل کنترل برای بازی و سرگرمی در اختیارش قرار دهد. او هر دو را مساوی آفرید، مرد و زن.»

وی در ادامه تاکید کرد: «جامعه‌ای که این توانایی را ندارد (که به زنان اجازه دستیابی به نقش‌های بزرگ‌تر بدهد) پیش نخواهد رفت.»

این اظهارات در حالی است که زنان در ایران بیش از پنجاه روز است که با شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراضاتی سراسری را رقم زده‌اند. این اعتراضات در واکنش به جان باختن مهسا امینی در گشت ارشاد تهران آغاز شد و به سرعت رنگی ضد حکومت جمهوری اسلامی به خود گرفت.

برداشتن حجاب اجباری از تصاویر معمول در این اعتراضات است که قوانین جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG