لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

ترانه‌های محبوب سال ۲۰۱۴ در بریتانیا


ویژگی سال میلادی گذشته نه تنها موفقیت‌های درخشان چهره‌های جوان و نوپا در صنعت موسیقی بود، بلکه در طی این سال برای اولین بار برای گردآوری فهرست پرفروش‌ترین ترانه‌های سال از آمار فروش بازار اینترنتی نیز استفاده شد، یعنی تعداد فروش ترانه‌ها در وبسایت‌های خدمات موسیقی مانند اسپاتیفای، نپستر و دیزر.

ویژگی سال میلادی گذشته نه تنها موفقیت‌های درخشان چهره‌های جوان و نوپا در صنعت موسیقی بود، بلکه در طی این​ سال برای اولین بار برای گردآوری فهرست پرفروش‌ترین ترانه‌های سال از آمار فروش بازار اینترنتی نیز استفاده شد، یعنی تعداد فروش ترانه‌ها در وبسایت‌های خدمات موسیقی مانند اسپاتیفای، نپستر و دیزر.

به این ترتیب صنعت موسيقی اين واقعيت را می‌پذيرد​ که نه تنها تعداد زیادی از مخاطبان در دنیای دیجیتال به ترانه‌های دلخواه خود دست پیدا می‌کنند، که انتشار تعداد قابل توجهی از این آثار نیز پیش از نقش بستن بر لوح فشرده و فروش در مغازه‌ها، از طریق اینترنت به دست شنوندگان می‌رسد.

اولین ترانه فهرست ترانه‌های پرفروش بریتانیا که در ادامه می‌آید، مقام بالاترین رقم فروش اینترنتی دوران را نیز نصیب خود کرده است.

موسيقی امروز: ترانه‌های محبوب سال ۲۰۱۴ در بريتانيا
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:26 0:00
لینک مستقیم


۱ - شاد - فرل ويليامز

Happy - Pharrell Williams

اين ترانه ابتدا به عنوان موسيقی انیمیشن سینمایی «من نفرت‌انگیز» منتشر شد و سپس به صورت تک‌آهنگ مستقل به بازار راه یافت. ساخت و تهیه ترانه به عهده ویلیامز بوده و تنظیم آن را «اندرو کلمن» و «مایک لارسون» انجام داده‌اند. همزمان با انتشار تک‌آهنگ، وبسایت 24hoursofhappy.com شروع به فعالیت کرد که به گفته گردانندگان آن، اولین نماهنگ ۲۴ ساعته جهان را نشان می‌داد. این نماهنگ از بخش‌های چهاردقیقه‌ای رقص و آواز تشکیل شده بود که با ویرایش دقیق این تصور را به وجود می‌آوردند که تمام صحنه‌ها در پی هم فیلمبرداری شده و فاصله‌ای بین آنها وجود نداشته است.

رأس هر ساعت فرل ویلیامز خود ظاهر می‌شد و گاهی چهره‌های مشهوری مانند «سرجیو مندس» آهنگساز برزیلی، «جیمی کیمل» مجری تلویزیون آمریکایی، «مجیک جانسون» ستاره سابق بسکتبال و «کلی آزبورن» خواننده بریتانیایی حضور داشتند.

این نماهنگ تعداد بسیاری را تشویق کرد که خود ویدیویی با این ترانه در همین سبک تهیه کنند و در اینترنت به اشتراک بگذارند. چند نسخه آن در ایران نیز تهیه و منتشر شد که به دستگیری شرکت‌کنندگان در یکی از ویدیوها انجامید، حاوی صحنه‌هایی از رقص چند دختر و پسر جوان که روی پشت بام خانه‌ای می‌رقصیدند.

این واقعه واکنش و اظهار تأسف فرل ویلیامز را به دنبال داشت و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در شبکه توییتر از شادی به عنوان«حق مردم» یاد کرد. دستگیرشدگان که به زندان و شلاق محکوم شده بودند، به قید وثیقه آزاد شدند.

۲ - ترجیح بدهم باشم - کلین باندیت و جس گلاین

Rather Be - Clean Bandit ft. Jess Glynne

در ترجیع‌بند این اثر گفته می‌شود «وقتی با تو هستم، جایی نیست که ترجیح بدهم باشم». این چهارمین تک‌ترانه اولین آلبوم گروه پاپ الکترونیکی «کلین باندیت» بود که با آواز جس گلاین منتشر شد. پس از انتشار «ترجیح بدهم باشم» به صدر جدول پرفروشترین‌های بریتانیا صعود کرد و در آمریکا دهمین اثر فهرست صد ترانه داغ بود. نماهنگ آن که ساخت یکی از هواداران ژاپنی گروه به نام «هاروکا آبه» است، در شهر توکیو فیلمبرداری شده بود.

تا به حال بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از نماهنگ ترانه در وبسایت یوتیوب بازدید کرده‌اند و در محبوب‌شدن ترانه در جهان تأثیر زیادی داشته است. «ترجیح بدهم باشم» در فهرست نامزدهای جایزه موسیقی گرمی ۲۰۱۵ حضور دارد.

۳ - تمام من - جان لجند

All of Me - John Legend

یکی از ترانه‌های چهارمین آلبوم استودیویی «جان لجند» خواننده، آهنگساز و بازیگر آمریکایی به همسرش تقدیم شده که در زمان انتشار ترانه نامزد او بود. این اولین تک‌ترانه لجند بود که در آمریکا به صدر جدول پرفروشترین‌ها صعود کرد و همچنین در هلند، سوییس، پرتغال، سوئد، ایرلند، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در صدر جدول پرفروشترین‌ها جای داشت.

نماهنگ این ترانه مدت کوتاهی پیش از عروسی جان لجند در ایتالیا فیلمبرداری شد و نامزد او مدل عکاسی آمریکایی «کریسی تیگن» نیز در آن حضور داشت. همچنین بعضی از صحنه‌های عروسی واقعی زوج در آن به کار رفته است. کارگردانی این نماهنگ را «نبیل الدرکین» عکاس و کارگردان ایرانی-آمریکایی به عهده داشت که جان لجند و کریسی تیگن را به هم معرفی کرده بود.

۴ - امواج - مستر پرابز

Waves - Mr. Probz

«امواج» کاری از رپ‌خوان هلندی «مستر پرابز» است که سه ماه پس از انتشار با تنظیم جدیدی به دست دی‌جی آلمانی، «رابین شولتس» به محبوبیت بیشتری دست پیدا کرد. مستر پرابز در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی دیلی استار گفته بود که این ترانه تنها اثری تبلیغی و کم‌اهمیت بوده که در ابتدا حتی در آلبوم در حال تهیه او جایی نداشت، اما محبوبیت ناگهانی آن و انتشار ده‌ها نسخه ریمیکس باعث شد که در نهایت کار رابین شولتس را که بیشتر از دیگران می‌پسندید انتخاب و به صورت رسمی منتشر کند.

این اولین اثر مستر پرابز بود که در خارج از هلند به موفقیت دست پیدا کرد و در کشورهای بریتانیا، آلمان و سوییس در صدر جدول پرفروشترین‌ها نشست و در دیگر کشورها در بین ده ترانه برتر جای داشت.

۵ - فکر به صدای بلند - اد شیران

Thinking Out Loud - Ed Sheeran

تک‌آهنگ «فکر به صدای بلند» تبلیغی برای آلبوم «ایکس» (X) «اد شیران» خواننده و آهنگساز انگلیسی بود که به صورت دیجیتال در اینترنت عرضه شد. ملودی این ترانه اقتباسی از «بیا شروع کنیم» (Let's Get It On) اثر «ماروین گی» هنرمند مشهور سبک فانک است. «فکر به صدای بلند» در بریتانیا، هلند، دانمارک، نیوزیلند و ایرلند در صدر جدول پرفروشترین‌ها نشست و در آمریکا با دستیابی به رتبه چهارم جدول، برترین مقام محبوبیت آثار اد شیران را در این کشور داشت.

نماهنگ این ترانه تنها شانزده ساعت پس از انتشار در وبسایت یوتیوب از مرز دو میلیون بازدیدکننده گذشت.

۶ - روح - الا هندرسون

Ghost - Ella Henderson

ترانه «روح» اولین اثر «الا هندرسون» هنرمند ۱۹ ساله بریتانیایی است که به عنوان یکی از تک‌آهنگ‌های اولین آلبوم او «فصل اول» به بازار روانه شد. الا هندرسون که خود در ساخت و تهیه این ترانه دست داشته، یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه تلویزیونی کشف استعداد در بریتانیا «عامل ایکس» - ایکس فکتور - بود که به دوره نهایی مسابقه راه یافت و به مقام ششم دست پیدا کرد. این اثر در بریتانیا، ایرلند به صدر جدول پرفروشترین‌ها صعود کرد و به مقام پرفروشترین ترانه دیجیتال اروپا نیز دست پیدا کرد. آلبوم فصل اول نیز در بریتانیا پرفروش‌ترین آلبوم بود و با تحسین بعضی منتقدان موسیقی روبه‌رو شد.

۷ - با من بمان - سام اسمیت

Stay with Me - Sam Smith

موفق‌ترین اثر «سام اسمیت» قطعه‌ای به نام «با من بمان» از اولین آلبوم او «در ساعت تنهایی» است که نخشت به صورت دیجیتال در اینترنت منتشر شد و به سرعت به صدر جدول پرفروش‌ترین‌های بریتانیا صعود کرد و در آمریکا به رتبه دوم رسید. این ترانه همچنین در دوازده کشور جهان در بین ده ترانه پرفروش جای داشته و در جمع تا کنون بیش از شش میلیون بار به فروش رسیده است.

سام اسمیت با همکاری در اجرای ترانه پرطرفدار «لا لا لا» اثر تهیه‌کننده بریتانیایی ناتی بوی شهرت پیدا کرد. او در همین مدت کوتاه نامزد جوایز موسیقی متعددی مانند «بریت»، صدای سال «بی‌.بی.سی» و «ام.تی.وی» شده که به بعضی از آنها دست یافته و هم‌اکنون نامزد جایزه معتبر گرمی در شش بخش گوناگون است. نماهنگ این ترانه نامزد جایزه بهترین ویدیوی موسیقی (مرد) بود.

۸ - آن بیس را می‌خواهم

All About That Bass - Meghan Trainor

ترانه «آن بیس را می‌خواهم» اولین اثر منتشرشده «مگان ترینور» هنرمند ۲۱ ساله آمریکایی است و جزو ترانه‌های اولین آلبوم او به نام «تیتر» که پنج روز پیش به طور رسمی منتشر شد. این اثر در ۵۸ کشور جهان به رتبه اول جدول پرفروش‌ترین ترانه‌ها دست پیدا کرد و یکی از موفق‌ترین تک‌آهنگ‌های همه اعصار به شمار می‌آید.

«آن بیس را می‌خواهم» پیام اعتماد به نفس، پذیرش مثبت ظاهر خود و تکیه بر ارزش‌های درونی است، اما در همین حال با اتهام محتوای ضدفمینیستی نیز مواجه شد. بسیاری از رسانه‌ها آن را یکی از بهترین ترانه‌های پاپ ۲۰۱۴ قلمداد کرده‌اند و با تحسین بسیاری از منتقدان و هنرمندان نیز روبه‌رو شده است.

نماهنگ این ترانه به جایگاه دوم بیشترین پخش ویدیو در وبسایت ویوو (Vevo) دست پیدا کرد و در دو بخش نامزد جایزه گرمی سال ۲۰۱۵ است.

۹ - بپا! - پیتبول و کشا

Timber - Pitbull ft. Kesha

ترانه موفق «پیتبول» و «کشا»، رپ‌خوانان معروف آمریکایی، در انگلیسی «تیمبر» (Timber) نام دارد که هشدار خاص هیزم‌شکنان پیش از سقوط درخت قطع شده در جنگل است. این ترانه در بریتانیا، آمریکا، آلمان و اتریش به مقام نخست جدول پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌ها دست پیدا کرد.

برای ساخت این تک‌آهنگ قسمت‌هایی از ترانه «ساحل سانفرانسیسکو» اثر آکاردئونیست دانمارکی «لی اسکار» مورد استفاده قرار گرفته بود که به شکایت قانونی او و دیگر آهنگسازان شریک در ساخت ترانه و طلب خسارت سه میلیون دلاری از شرکت تهیه‌کننده «بپا!» منتهی شد. نماهنگ این ترانه در وبسایت ویوو (Vevo) و یوتیوب به بیش از پانصدمیلیون بازدید دست پیدا کرده است.


۱۰ - بوداپست - جرج ازرا

Budapest - George Ezra

اولین اثر هنرمند بریتانیایی «جرج ازرا» در اتریش، بریتانیا، آلمان، ایتالیا نیوزیلند، جمهوری چک و بعضی کشورهای دیگر جزو موفق‌ترین آثار سال ۲۰۱۴ بوده است. جرج ازرا که «باب دیلن» و «گودی گاتری» را الگوی خود در هنر موسیقی می‌داند، از سیزده سالگی با بازخوانی آثار هنرمندان دیگر روی صحنه حضور پیدا کرده است.

در همه‌پرسی «صدای ۲۰۱۴» بی‌بی‌سی که چهره‌های جوان و تازه‌کار را معرفی می‌کند، ازرا به مقام پنجم دست پیدا کرده بود. با اینکه خواننده ۲۱ ساله این ترانه را با عبارت «خانه من در بوداپست» آغاز می‌کند، تا زمان انتشار آن هرگز پا به پایتخت مجارستان نگذاشته بود.

XS
SM
MD
LG