لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۳

پوردستان: روس‌ها از خاک ایران به سوریه موشک شلیک کردند


احمدضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ایران
احمدضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ایران

جانشین فرمانده کل ارتش ایران، تأیید کرد که پیش از این روس‌ها از خاک ایران به نواضعی در سوریه موشک کروز شلیک کرده‌اند و افزود این اقدام، با «نظر» مثبت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام شده است.

احمدضا پوردستان روز چهارشنبه (دهم آبان) این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرده‌است.

آن‌طور که آقای پوردستان گفته، این موشک‌ها از پایگاه نوژه همدان شلیک شده‌اند و پرتاب آنها از خاک ایران، در راستای «پیمان نانوشته» میان تهران و مسکو در حمایت از سوریه صورت گرفته‌است.

وی افزوده‌است: «مسیر پروازی هواپیماهای روسی به‌گونه‌ای است که باید از آسمان ما بگذرند تا بتوانند به سوریه رفته و داعش را هدف قرار دهند.»

این فرمانده نظامی، یکی از پایگاه‌های نزدیک که توانایی «سرویس‌دهی» به جنگنده‌های دوربرد روسی را دارد، «پایگاه همدان» معرفی کرده‌است.

وی با این حال افزوده که پایگاه نوژه همدان «به هیچ عنوان در اختیار هواپیماهای جنگنده روسی گذاشته نشد، بلکه جنگنده‌های روسی فقط برای سرویس‌دهی می‌آمدند آنجا می‌نشستند.»

پوردستان، شلیک موشک کروز از سوی نیروهای روسی از خاک ایران را «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح» عنوان کرده و افزوده تهران تنها به هواپیماهای روسی که «قبلاً کسب مجوز» کرده بودند، اجازه استفاده از این پایگاه را داده‌است.

جانشین فرمانده کل ارتش ایران اضافه کرده که «بعضی مواقع هم بوده‌است که هواپیماهای روسی آمدند و به آنها مجوز داده نشده و برگشتند چون قبلاً کسب مجوز نکرده بودند.»

وی در ادامه گفته‌است: «وقتی هواپیماهای روسی می‌خواهند بیایند باید هماهنگ کنند و ما به آنها مجوز می‌دهیم، همین‌طور نیست که سرشان را پایین بیندازند و بیایند و بخواهند از آسمان ایران رد بشوند.»

آن‌طور که پوردستان اعلام کرده، «اگر سایت پدافند هوایی ما هواپیما را شناسایی نکند، می‌زند و با کسی هم شوخی ندارد.»

این فرمانده، با آنکه شلیک موشک کروز از سوی روس‌ها از خاک ایران به سمت سوریه را تأیید کرده، اما به دفعات و تعداد موشک‌های شلیک‌شده اشاره‌ای نکرده‌است.

وی همچنین موضوع «سقوط» موشک‌های شلیک‌شده را که از سوی خبرنگار خبرگزاری تسنیم از وی پرسیده شد، تأیید نکرد.

پیش از این نیز وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که روسیه می‌تواند به طور «موردی» ، از پایگاه‌های نظامی ایران برای حمله به گروه‌های به گفته او «تروریستی» در سوریه استفاده کند.

محمدجواد ظریف فروردین‌ماه سال جاری و همزمان با سفر حسن روحانی به مسکو افزوده بود: «روسیه [در ایران] پایگاه نظامی ندارد، ما همکاری خوبی داریم و زمانی که برای روس‌ها لازم باشد تا در نبرد علیه تروریسم از تأسیسات ایران استفاده کنند، ما با بررسی مورد به مورد، در هر مورد تصمیم می‌گیریم.»

وزارت دفاع روسیه ۲۶ مرداد ۹۵ برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از پایگاه نظامی نوژه در همدان استفاده کرده‌اند.

انتشار این گزارش انتقاد برخی از نمایندگان مجلس ایران را به دنبال داشت و وزارت خارجه ایران در شهریور ماه ۹۵ اعلام کرد که استفاده جنگنده‌های روسی از این پایگاه پایان یافته‌است.

حسین دهقان، وزیر دفاع وقت ایران نیز از اعلام حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان، انتقاد کرده و گفته بود که روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده‌است.

اهمیت استفاده روسیه از پایگاه‌های نظامی ایران از آن جهت بود که برای نخستین بار پس از انقلاب ۵۷، ایران به طور رسمی تأیید می‌کرد که یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده‌است.

همچنین از زمان جنگ جهانی دوم و اشغال خاک ایران به دست قوای متفقین، این نخستین بار بود که روس‌ها از خاک ایران برای عملیات نظامی استفاده می‌کنند.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌روند و در جنگ داخلی این کشور به نفع وی، حضور فعالی دارند.

XS
SM
MD
LG