لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

شهرهای عراق به‌دلیل کاهش صادرات گاز ایران با «خطر قطعی برق» روبرو شده‌اند


احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید با کاهش شدید واردات گاز از ایران، تولید برق کشور شش هزار و ۶۵۰ مگاوات افت کرده است.
احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید با کاهش شدید واردات گاز از ایران، تولید برق کشور شش هزار و ۶۵۰ مگاوات افت کرده است.

وزارت برق عراق هشدار داد که به‌دلیل کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، شهرهای عراق از جمله بغداد با خطر قطعی برق روبرو شده‌اند.

مصرف داخلی گاز ایران در فصول سرد سال به شدت افزایش می‌یابد و گاز کمتری برای صادرات باقی می‌ماند. تحویل گاز ایران به عراق پارسال نیز در فصل زمستان به شدت سقوط کرد. عراق همچنان چندین سال است که به خاطر تحریم‌های آمریکا قادر به تسویه پول گاز وارداتی از ایران نیست.

وزارت برق عراق روز یکشنبه هفتم دی اعلام کرد که حجم گاز وارداتی از ایران طی دو هفته گذشته از ۵۰ میلیون متر مکعب به پنج میلیون متر مکعب در روز سقوط کرده است.

این بیانیه می‌گوید ایران می‌خواهد حجم گاز تحویلی را حتی به سه میلیون متر مکعب در روز کاهش دهد.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفته که با کاهش شدید واردات گاز از ایران، تولید برق کشور شش هزار و ۶۵۰ مگاوات افت کرده است.

مصرف برق در عراق به ۱۹ هزار مگاوات می‌رسد اما این کشور در حال حاضر فقط ۱۱ هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها از میلیاردها دلار بدهی انباشته شده عراق به دلیل واردات گاز از ایران خبر داده‌اند.

آقای موسی می‌گوید رضا اردکانیان وزیر برق ایران قرار است روز سه‌شنبه وارد بغداد شود تا درباره موضوع بدهی‌های گازی مذاکره کند.

سخنگوی وزارت برق عراق از وزارت اقتصاد این کشور «قویا» درخواست کرد که برای اجتناب از بحران برق در پایتخت و شهرهای دیگر، موضوع تسویه بدهی‌های گازی ایران را حل کند.

آمریکا از زمان آغاز دوباره تحریم‌ ایران در سال ۹۷، به عراق فرصت‌های ۹۰ تا ۱۲۰ روزه می‌دهد تا خرید گاز ایران را به طور موقت ادامه دهد. آخرین بار، ماه گذشته بود که معافیت خرید گاز عراق از ایران به مدت ۴۵ روز تمدید شد.

آمریکا می‌گوید عراق به‌عنوان کشوری سرشار از منابع نفت‌وگاز، باید از واردات انرژی از ایران خودکفا شود. اما با توجه به افت چشمگیر قیمت نفت و درآمدهای نفتی عراق، دولت بغداد قادر به توسعه پروژه‌های گازی خود نیست.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

عراق صادرات بسیار اندکی به ایران دارد و عملا پول گاز ایران به عراق کاربردی برای جمهوری اسلامی ندارد.

از طرفی عراق بعد از چین بزرگترین مشتری کالاهای غیر نفتی ایران است و بنابر آمارهای گمرک ایران، در ۹ ماهه امسال، ۴.۶ میلیارد دلار واردات کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب برق و گاز) از ایران داشته است.

بر اساس ارزیابی شرکت «بی‌پی»، عراق پارسال روزانه به طور متوسط ۲۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران دریافت کرده است.

ایران پارسال روزانه کمی بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب نیز صادرات گاز به ترکیه داشت.

منابع: رویترز، بی‌پی، گمرک ایران، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG