لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

قطع برق در برخی مناطق تهران بازهم «مراکز داده‌ها» را خاموش کرد


برخی سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کردند مرکز داده‌های آن‌ها برای «دومین بار طی سه روز گذشته» خاموش شد
برخی سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کردند مرکز داده‌های آن‌ها برای «دومین بار طی سه روز گذشته» خاموش شد

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که مناطقی از تهران شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد در بی‌برقی فرو رفتند و در پی آن شماری از شرکت‌های رایانه‌ای خبر دادند که مراکز داده‌های آن‌ها خاموش شده‌‌ است.

همزمان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از خاموشی کامل در برخی مناطق تهران، از جمله سراسر بزرگراه مدرس، خبر دادند.

سخنگوی صنعت برق صبح روز دوشنبه مدعی شد که دلیل قطع برق، «برخورد صاعقه به رله حفاظتی نیروگاه رجایی» بود.

برخی سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی نیز با اعلام این‌که مرکز داده‌های آن‌ها برای «دومین بار طی سه روز گذشته» دچار خاموشی شد، یادآور شدند که جمهوری اسلامی شرکت‌های ایرانی را ملزم به استفاده از مراکز دادهٔ داخلی می‌کند، اما قادر به تأمین برق آن‌ها نیست.

مرکز داده‌ که به «دیتاسنتر» هم معروف است بخشی حیاتی در زیرساخت‌های ارتباطی است.

نبود تجهیزات و امکانات لازم در دیتاسنترها باعث می‌شود در مواقعی که اختلال در شبکه برق رخ می‌دهد آن‌ها هم برای مدت طولانی از کار افتاده و سرویس‌دهی آن‌ها مختل ‌شود.

وب‌سایت «زومیت» که در زمینهٔ اخبار فناوری فعالیت می‌کند روز دوشنبه گزارش داد که «افرانت»، «آوابرید»، «ابرآروان» و «آسیاتک» از دیتاسنترهایی هستند که شامگاه یکشنبه در نتیجه اختلال و قطعی برق دمایشان بالا رفته و خاموش شده‌اند.

بر أساس این گزارش مشکلات فنی و زیرساختی دیتاسنترها در چند ماه اخیر بی‌سابقه نبوده و به‌دلیل مشکل تأمین برق دیتاسنتر بومهن در۱۱ اردیبهشت امسال، پیام‌رسان‌های «ایتا»، «بله»، «سروش‌پلاس» و شبکه اجتماعی «ویراستی» از دسترس خارج شدند.

مسائل زیرساختی در حوزه ارتباطی ایران صرفاً به عدم تأمین برق و خاموش شدن مراکز داده محدود نمی‌شود.

در سال‌های گذشته آتش گرفتن حوضچه‌های مخابراتی و فیبر نوری هم باعث قطعی در شبکه اینترنت کشور شد، از جمله ارتباط اینترنتی شمار زیادی از شهروندان در تهران و کرج روز ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ قطع شد و مقام‌های مسئول دلیل آن را وقوع «آتش‌سوزی در یک مرکز داده‌‌های اینترنت در تهران» اعلام کردند.

ایران طی سال‌های گذشته کمتر از نیمی از اهداف رشد تولید برق را محقق کرده است.

در سال‌های گذشته به‌ویژه در ماه‌های اخیر شهروندان ایرانی از کُند شدن سرعت اینترنت و اختلال در آن بسیار شکایت کرده‌اند، اما قطع کامل اینترنت به‌دلیل وقوع مشکلات فیزیکی در مراکز فنی مربوط به اینترنت سراسری نیز بارها رخ داده‌ است.

با استفاده از گزارش‌ رسانه‌های ایران و رادیو فردا/پ.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG