لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

وزارت نیرو خواستار دخالت وزارت اطلاعات در بحران قطع برق شد‎


با ادامه قطع گسترده برق در شهرهای مختلف ایران، وزارت نیرو در جلسه هیئت دولت از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و پلیس امنیت خواست تا به بحران خاموشی‌ها ورود کند.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزارت نیرو در جلسه هیئت دولت عصر یک‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی پس از ارائه گزارشی دربارهٔ وضعیت تأمین برق، خواستار اقدام دستگاه‌های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و مدیریت انرژی وزارت اطلاعات، وزارت کشور، دادستان‌ها و پلیس امنیت اقتصادی در این مورد شده است.

جزئیات این برخورد امنیتی با مسئله خاموشی‌ها در خبرها منتشر نشده اما «شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز و نظارت بر کنترل برگشت مجدد تجهیزات به چرخه استفاده مجاز» از جمله این اقدامات یاد شده است.

در روزهای گذشته، قطع برق زندگی روزمره بسیاری از شهروندان را در ایران با مشکلات مواجه کرده است.

اختلال در کار ادارات و کارگاه‌های کوچک، گرفتاری صدها نفر در آسانسور، اختلال در ترافیک، خراب شدن لوازم خانگی شهروندان، شکست قهرمانان شطرنج کشور در رقابت‌های جهانی آنلاین و احتمال از بین رفتن واکسن‌های کرونا در مراکز سلامت از جمله این مشکلات بوده است.

وزارت نیرو نیز همزمان با پیش‌بینی وزیر آن مبنی بر تداوم شرایط بحرانی برق تا یک ماه آینده، اقدام به انتشار جداول خاموشی در روزهای آینده در مناطق مختلف کشور کرده است.

پس از انتشار گزارش‌های مختلف از خاموشی‌های گسترده و پراکنده، در دو هفته گذشته، سرانجام شرکت توزیع نیروی برق تهران نخستین جدول خاموشی تهران را در روز دوم خرداد منتشر کرد.

با این وجود روزنامه همشهری و خبرگزاری تسنیم از گلایه مشترکان برق خبر داده‌اند که گفته‌اند این جدول تطابقی با آنچه اتفاق می‌افتد ندارد.

این خاموشی‌ها در مواردی تا سه ساعت به طول انجامیده و حتی برق برخی مشترکان نیز دو تا سه بار در روز قطع می‌شود.

اختلال در روند واکسیناسیون و احتمال خرابی واکسن‌ها

در همین حال برخی از متصدیان مراکز سلامت به رسانه‌ها گفته‌اند خاموش‌ها در حالی رخ می‌دهد که بیشتر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تأمین برق اضطراری ندارند.

متصدیان مراکز درمانی اعلام کرده‌اند که این مراکز نگران ازبین رفتن واکسن‌های کرونا هستند و گفته‌اند «در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، قطعاً برای نگهداری از واکسن‌ها که هر ۲–۳روز یک‌بار به آن‌ها تحویل داده می‌شود، با مشکل مواجه می‌شوند.»

روز دوشنبه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت که قطع برق در برخی از مراکز درمانی باعث بروز مشکلاتی در روند درمان بیماران شده‌است، از این‌رو تمهیدات خاصی برای این منظور پیش‌بینی شود.

در همین روز، محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: «قطع برق مشکلاتی را در روند واکسیناسیون به وجود آورده است. چون مراکز بهداشتی به دستگاه‌های خنک‌کننده مجهز نیستند و طبیعتاً نگهداری واکسن که به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد، با مشکل مواجه می‌شود.»

خاموشی‌های فصل گرما از نگاه کاربران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00

ابهام در مورد علل کمبود برق

در حالی که وزیر نیروی ایران از شرایط بحرانی برق تا یک ماه آینده خبر می‌دهد، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم حضور وزیر نیرو در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون، کمبودهای اخیر برق را «مشکوک» خوانده است.

طی هفته‌های گذشته مقامات ایران نسبت به خاموشی‌ها در تابستان هشدار داده و همواره کاهش بارندگی و کم شدن ذخایر نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را به عنوان عامل اصلی خاموشی‌های احتمالی عنوان کرده‌اند.

با این حال رضا اردکانیان، وزیر نیرو شامگاه یک‌شنبه، ۲ خرداد با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی برق در سال جاری، این میزان افزایش را در ۵۰ سال اخیر «بی‌سابقه» خوانده و علاوه بر خشکسالی و گرمای شدید و زودرس، «پدیده رمزارز» را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی فشار اخیر بر شبکه برق کشور عنوان کرده است.

اما برخلاف او، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در توئیتی با ارائه آمار تولید و مصرف برق در کشور گفته است که علت قطع برق، استخراج ‎رمزارز نیست، بلکه توقف در سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم روز دوشنبه، مشکلات فعلی شبکه برق کشور را عدم اختصاص مبالغ مصوب قانونی از سوی سازمان برنامه و بودجه به منظور نوسازی، تعمیرات و رفع اتلاف شبکه عنوان کرده است.

دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمزارز بیت‌کوین و فشار زیاد به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه خودداری کردند، اما موضع‌گیری‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و اظهارات غیرمستقیم برخی مقام‌ها حکایت از استخراج گسترده رمزارزها به‌ویژه از سوی شرکت‌های چینی در ایران به خاطر ارزانی برق در کشور داشته است.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده‌اند که کشور به خاطر بهره گرفتن از نیروی هسته‌ای که به گفته مقامات جمهوری اسلامی برای تولید برق بیشتر نیز هست هزینه بسیار سنگینی داده و تحریم شده است و اکنون مسئولان می‌گویند که برای دور زدن این تحریم‌ها به استخراج رمزارز نیز پناه برده‌اند که این خود «باعث کمبود برق شده است.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، ۲۳ اردیبهشت با اشاره به استخراج روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان از طریق وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در کشور، متوقف کردن فعالیت آنها را «اشتباه» خوانده بود.

آقای پورابراهیمی گفته بود که می‌توان فعالیت رمزارز‌ها را با ایجاد «نیروگاه‌های جدید با خوراک سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک»، به صورتی انجام داد که «به میزان مصرف برق فعلی کشور لطمه‌ای وارد نشود».

بر اساس تحقیقات یک موسسه تحلیل بلاکچین به نام «الیپتیک»، حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز بیت کوین در جهان، در ایران صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ایران از این طریق صدها میلیون دلار در شکل رمزارز درآمد دارد که این درآمدها می‌تواند به واردات کالاها از خارج و کاستن از تاثیر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ایران در صورت حفظ میزان کنونی از استخراج رمزارزها سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های خانه ملت، آنا، ایسنا و روزنامه همشهری / ف.ع / پ.پ
XS
SM
MD
LG