لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

کشته‌شدن بیش از ۳۸۰۰ نفر در دو زلزله ترکیه و سوریه؛ یک هفته عزای عمومی در ترکیه


نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از زلزله در ازمیت
نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از زلزله در ازمیت

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن بخش‌های گسترده‌ای از مناطق جنوب ترکیه و شمال غربی سوریه را لرزاند. براساس آمارهای بعدازظهر روز دوشنبه حداقل ۳۸۰۰ کشته و هزاران مجروح شده‌اند و تخمین زده می‌شود که هنوز صدها و شاید هزاران نفر زیر آوار باشند.

نهادهای امدادرسانی پیش‌بینی می‌کنند که همزمان با ادامه خا‌ک‌برداری و جستجو در زیر آوار هزاران ساختمان ویران شده، تعداد تلفات افزایش خواهد یافت.

کانون این زمین‌لرزه ناحیه قهرمان مرعش در جنوب شرقی ترکیه بود ولی منطقه‌ای به شعاع چند صد کیلومتر را به لرزه در آورد. گزارش‌ها حاکی است که قدرت زلزله در حدی بوده است که لرزش زمین در دمشق، بیروت و حتی قاهره نیز احساس شده است.

پس از وقوع زلزله اول، پس لرزه‌های شدیدی در نواحی مرکزی ترکیه نیز ثبت شده که شدت برخی از آن‌ها حدود ۷.۵ ریشتر بود.

دولت ترکیه شامگاه دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در این کشور به حدود دو هزار و ۳۷۹ نفر رسیده که با احتساب آمار دولت سوریه، شمار کل کشته‌شدگان تاکنون به سه هزار و ۸۲۳ نفر رسیده است.

فقط در ترکیه، حداقل ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌‌اند و دستکم ۴۹۰۰ ساختمان ویران شده است.

فوات اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، گفت که چنین فاجعه‌ای «در هر صد سال می‌تواند رخ دهد».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت: «به‌دلیل ادامه عملیات خاک‌برداری و تجسس در مناطق زلزله‌زده هنوز نمی‌دانیم که تعداد دقیق تلفات چقدر خواهد بود».

او یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

تیم‌های تجسس در سوریه در حال آواربرداری و یافتن قربانیان زلزله
تیم‌های تجسس در سوریه در حال آواربرداری و یافتن قربانیان زلزله

خسارت‌های زلزله در سوریه

نواحی شمال غربی سوریه که از این زلزله آسیب دیده‌اند محل سکونت بیش از چهار میلیون نفر از آوارگان جنگ داخلی هستند که در ساختمان‌های نیمه ویران زندگی می‌کنند و به این دلیل ضريب تلفات در این مناطق که دسترسی چندانی به آن‌ها وجود ندارد ممکن است بیش از سایر مناطق زلزله‌زده باشد.

بخشی از این مناطق در کنترل دولت و بخشی دیگر در کنترل شورشیان است.

موسسه زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله اول به بزرگی ۷.۸ درجه در عمق ۱۸ کیلومتری زمین روی داده است و کانون زلزله دوم با قدرت ۷.۵ درجه که چند ساعت بعد روی داد در صد کیلومتری محل وقوع زلزله اول بوده است.

هزاران ساختمان در یک منطقه گسترده به شعاع چند صد کیلومتر، از دیار بکر در شرق ترکیه تا حلب و حما در شمال سوریه ویران شده‌اند.

وزارت بهداشت سوریه ظهر روز دوشنبه خبر داد که در مناطق تحت کنترل حکومت حداقل ۵۹۳ نفر کشته و بیش از هزار و ۴۱۱ نفر مجروح شده‌اند.

گروه‌های شورشی که کنترل نواحی شمال غربی سوریه را در دست دارند آمار تلفات در این مناطق را حداقل ۷۰۰ کشته و ۲۰۰۰ مجروح اعلام کردند.

اداره دفاع غیرنظامی نیروهای مخالف حکومت سوریه، وضعیت در مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

این مناطق چندین سال زیر حملات سنگین روسیه و ارتش سوریه بوده‌اند و امکانات پزشکی بسیار محدودی دارند. ساکنان این مناطق تمام نیازهای روزمره خود از جمله مواد غذایی و امکانات پزشکی را از طریق کمک‌های بشردوستانه جامعه بین‌المللی دریافت می‌کنند که از مسیر ترکیه منتقل می‌شود.

با توجه به وضعیتی که به‌دلیل زلزله در ترکیه به وجود آمده نگرانی در مورد اختلال در انتقال کمک‌های بشردوستانه به شمال سوریه افزایش یافته است. بسیاری از مجروحان زلزله در شمال سوریه به‌دلیل کمبود امکانات پزشکی در منطقه به بیمارستان‌های شهرهای مرزی ترکیه منتقل شده‌اند.

تاکنون بيش از ده کشور جهان، اتحاديه اروپا و پيمان ناتو آمادگی خود را برای دادن کمک از جمله اعزام تيم‌های تجسس و امداد، کمک‌های پزشکی و مالی اعلام کرده اند. البته بخش اعظم اين کمک‌ها به ترکيه پيشنهاد شده است. همزمان روسيه و حتی اسرائيل نيز برای کمک به حکومت سوريه اعلام آمادگی کرده‌اند ولی بعيد است که اين کمک‌ها به مناطق تحت کنترل شورشيان در شمال غربی سوريه برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی سوریه گفت بر اثر این زلزله بخشی از برج و باروی قلعه المقرب، از بناهای تاریخی دوران جنگ‌های صلیبی در نزدیکی شهر بانیاس در ساحل دریای مدیترانه تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG