لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

«بازداشت خانواده پویا بختیاری» در پی پافشاری بر برگزار کردن مراسم چهلم


پویا بختیاری به همراه پدرش منوچهر بختیاری (عکس از صفحه اینستاگرام منوچهر بختیاری)
پویا بختیاری به همراه پدرش منوچهر بختیاری (عکس از صفحه اینستاگرام منوچهر بختیاری)

خبرگزاری مهر بامداد سه‌شنبه، سوم دی‌ماه، به نقل از یک «منبع مطلع» از بازداشت خانواده پویا بختیاری، از قربانیان اعتراضات آبان‌ماه، خبر داد.

خبرگزاری مهر به نقل از این «منبع مطلع» که به نامش اشاره نکرد نوشت: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان در روند پروژه ضد انقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند.»


خبرگزاری مهر بر اساس اظهارات این «منبع مطلع» اضافه کرده است، خانواده پویا بختیاری با «حکم قضائی» و در راستای «صیانت از نظم و امنیت» و نیز به منظور «جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» بازداشت شدند.

خبرگزاری مهر مشخص نکرده است که این «منبع مطلع» وابسته به کدام یک از نهادهای امنیتی یا قضایی ایران است. همچنین در این گزارش مشخص نیست که چه تعداد از اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شده‌اند.

خانواده پویا بختیاری، جوان ۲۷ساله‌ای که در اعتراض‌های آبان کشته شد، قرار است پنجم دی‌، به عنوان چهلمین روز کشته‌شدن فرزندانشان مراسمی در شهر کرج برگزار کنند.

ولی در ۳۰ آذرماه گزارش شده بود که ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری٬ پدر و مادر پدر پویا بختیاری، به وزارت اطلاعات احضار شده و از آنان خواسته شده که مراسم چهلمین روز فرزندشان را در یک مکان سرپوشیده برگزار کنند.

منوچهر بختیاری با این حال اعلام کرده بود که با این خواسته وزارت اطلاعات مخالفت کرده است.

در همین زمینه، شاهد علوی، خبرنگار آزاد، نیز گفته است که قرار بوده دوشنبه ساعت ۱۰ شب به وقت تهران با منوچهر بختیاری مصاحبه داشته باشد. اما به دلیل این که تا ۹:۳۰ دقیقه آقای بختیاری به منزل نرسیده بود، قرار مصاحبه به ساعت ۱۰:۳۰ تغییر می کند.

ولی تلاش‌های شاهد علوی برای ارتباط با آقای بختیاری بی‌نتیجه ماند و پدر و مادر پویا بختیاری به هیچ تماسی از سوی شاهد علوی پاسخ ندادند.

پویا بختیاری، متولد سال ۱۳۷۱، در دومین روز از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین با مادر و خواهرش به راهپیمایی رفته بود که به‌ گفته پدرش، جمجمه‌اش در همین راهپیمایی هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

پویا بختیاری مهندس برق بوده و یک کارگاه کوچک متعلق به خانواده را مدیریت می‌کرده است. پدرش می‌گوید که قصد داشته به کانادا مهاجرت کند. او به شعر و تاریخ ایران علاقه داشته است.

به دنبال سه برابر شدن بهای بنزین آزاد در ۲۴ آبان ماه سال جاری شماری زیادی از شهرهای ایران شاهد تظاهرات اعتراضی بود. نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به ابعاد سرکوب شدید و شمار کشته‌شدگان این اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌اند.

به رغم گذشت بیش از یک‌ماه از این اعتراضات، مقام‌های‌حکومت جمهوری اسلامی هنوز آمار کشته شدگان این اعتراضات را اعلام نکرده‌اند و آمار ارائه شده توسط نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌های بین المللی را تکذیب می‌کنند.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارشی اختصاصی خبر داد که «در حدود کمتر از دو هفته ناآرامی‌ها که از ۱۵ نوامبر آغاز شد، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.»

آمار اعلام شده توسط خبرگزاری رویترز از کشته شدگان اعتراضات آبان به میزان قابل توجهی بیشتر از ارقام سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ایالات متحده است.

گزارش ۱۶ دسامبر عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که تعداد کشته‌ها در اعتراضات آبان‌ماه در ایران دست‌کم ۳۰۴ نفر بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نوشته بود که تخمین می‌زند در این اعتراضات صدها ایرانی کشته شده‌اند و گزارش‌هایی را دیده است که نشان می‌دهد این رقم می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ نفر باشد.

منابع: خبرگزاری مهر، رادیوفردا/ خ/
XS
SM
MD
LG