لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

سفر زنان باردار روس به آرژانتین به امید دریافت تابعیت آن کشور


یک زن باردار روس در مقابل بیمارستان (عکس از آرشیو)
یک زن باردار روس در مقابل بیمارستان (عکس از آرشیو)

اداره مهاجرت آرژانتین اخیرا اعلام کرد که سفر زنان شهروند روسیه به این کشور در حد چشمگیری افزایش یافته است و اکثر آنها باردار هستند.

به رغم برنامه ریزی برخی از شهروندان روسیه برای بنای یک زندگی جدید در آرژانتین، مقامات این کشور معتقدند که انگیزه بسیاری از آنها کسب شهروندی است.

طبق قوانین آرژانتین هر نوزادی که در این کشور متولد شود به صورت اتوماتیک شهروندی آرژانتین را دریافت می کند. تابعیت آرژانتینی فرزند روند دریافت اجازه اقامت و کار در این کشور برای والدین را تسریع می کند و زمینه اعطای تابعیت به آنها طی دو تا سه سال بعد را فراهم خواهد کرد.

دارندگان گذرنامه آرژانتین بدون روادید می توانند به ۱۷۱ کشور جهان سفر کنند و شهروندان روسیه دریافت این مدرک را تضمینی برای آینده نامعلوم خود می‌دانند. علاوه بر این، داشتن گذرنامه آرژانتینی می‌تواند به آنها برای گشودن حساب بانکی و فعالیت اقتصادی در کشورهای دیگر کمک کند.

براساس آمارهای دولتی طی یک سال اخیر بیش از ۲۲ هزار شهروند روسیه از جمله حدود ۱۱ هزار زن که اکثر آنها در مراحل آخر بارداری بوده اند وارد آرژانتین شده اند. به عنوان نمونه، این تعداد فقط در ماه ژانویه بالغ بر چهار هزار و پانصد نفر و تقریبا چهار برابر رقم مشابه در ژانویه سال گذشته بود.

نهادهای دولتی آرژانتین در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که اکثراین زنان که از اقشارمرفه هستند به عنوان توریست ولی با هدف زايمان در آرژانتین به این کشور سفر می‌کنند و پس از دریافت مدارک مورد نظر کشور را ترک می‌کنند. بیش از نیمی از شهروند ان روسیه که سال گذشته وارد آرژانتین شده اند ( بیش از ۱۳ هزار نفر از جمله ۶ هزار زن) این کشور را ترک کرده اند.

هر چند آرژانتین قوانین مهاجرت نسبتا ساده‌ای دارد ولی دستگیری اخیر دو شهروند روسیه به اتهام جاسوسی در اسلووانی که گذرنامه آرژانتینی داشتند باعث نگرانی دولت این کشور شده و تصمیم گرفته است مقررات مهاجرت را بخصوص در مورد شهروندان روسيه سخت‌تر کند.

یکی از مقامات ارشد اداره مهاجرت آرژانتین اخیرا در رسانه‌های این کشور گفت:«ما متوجه شدیم که دلیل سفر آنها نه جهانگردی بلکه وضع حمل است.»

او افزود:«تکرار مواردی نظیر این، اعتبار گذرنامه آرژانتینی در سطح جهان را از بین خواهد برد. ما تصمیم گرفته‌ایم که اجازه اقامت شهروند روسیه که مدت زمان بیشتری را در خارج از آرژانتین سپری می کنند، لغو کنیم.»

علاوه بر این، اداره مهاجرت آرژانتین از دستگاه قضایی این کشور خواسته است در مورد تورهای مسافرتی که زنان باردار روس را برای زايمان به این کشور می آورند، تحقیق کند.

دقیقا مشخص نیست که چه تعدادی از زنان روس برای وضع حمل به خارج سفر کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که این رقم بسیار بالا است چون ماه گذشته تعدادی از نمایندگان پارلمان روسیه موضوع قطع کمک مالی به این گروه از زنان را مطرح کردند.

طبق قوانین روسیه با هدف تشویق رشد جمعیت دولت برای بچه اول حدود ۸ هزار دلار و برای بچه دوم بیش از ۱۰ هزار دلار کمک مالی می دهد.

البته دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اخیرا تاکید کرد که در مورد قطع این کمک مالی هیچ تردید و یا بحثی وجود ندارد.

وضع حمل زنان روس در کشورهای دیگر پدیده جدیدی نیست. حتی قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، زنان روس بخشی از موج موسوم به «توریسم زايمان» بودند که با هزینه‌ای بالغ بر ده‌ها هزار دلار برای وضع حمله به آمریکا و به خصوص ایالت فلوریدا سفر می‌کردند.

سفر هوایی چند هزار کیلومتری در مراحل پایانی بارداری تصمیم پرخطری است و اکثر زنان روس در آرژانتین تاکید می‌کنند که هدف آنها صرفا دریافت مدرک اقامت و یا گذرنامه آرژانتینی نیست.

برخلاف ادعای دولت آرژانتین به نظر می رسد که حداقل بخشی از این زنان و خانواده آنها واقعا در جستجوی یک خانه و کشوری جدید برای سکونت به آرژانتین آمده‌اند.

با استفاده از گزارش «ان پی ار»؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG