لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

ترامپ: حق من است با فردی که به من اتهام زده دیدار کنم


در حالی که قرار است نشست‌های استماع اولیه پیش از استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور آغاز شود، دونالد ترامپ حق خود دانست با فردی که از او با لقب «افشاگر» نام برده می‌شود، دیدار کند.

آقای ترامپ یک‌شنبه هفتم مهر در مجموعه توئیت‌هایی، فرد «افشاگر» را «متهم‌کننده من» نامید و تأکید کرد که این فرد در انتقال اطلاعات مربوط به مکالمات رئیس جمهوری آمریکا به کنگره، «غیرقانونی» عمل کرده‌است.

به نوشته رئیس جمهوری آمریکا، این فرد یک مکالمه درست با یک رهبر خارجی را به شیوه‌ای «فریبکارانه و غلط» منتقل کرده‌است.

آقای ترامپ پرسید: «آیا این فرد علیه رئیس جمهوری جاسوسی می‌کرد؟ که اگر چنین باشد، عقوبت بسیاری دارد.»

هم‌زمان با توئیت‌های آقای ترامپ، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در برنامه سیاسی هفتگی «۶۰ دقیقه» گزارش داد که فرد «افشاگر» پس از آنکه «تهدیدهایی دریافت کرده»، تحت حمایت فدرال قرار گرفته‌است.

شکایتی که «افشاگر» به کنگره ارائه کرده در خصوص مکالمه تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی‌اش در روز سوم مرداد امسال است.

بر اساس این شکایت، آقای ترامپ از ولودیمیر زلنسکی، که ۱۷ خرداد پست ریاست جمهوری اوکراین را به‌دست گرفت، خواست تحقیقات در خصوص تحرکات جو بایدن و پسرش، هانتر بایدن را در ماجرای شرکت حفاری گاز اوکراینی از سر بگیرد.

این خواسته آقای ترامپ که با حساسیت فوری و گسترده دموکرات‌ها روبه‌رو شد، در شرایطی پای رئیس جمهوری آمریکا را تا آستانه استیضاح کشانده که جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا خود اکنون یکی از نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

هانتر بایدن در زمانی که پدرش معاون باراک اوباما بود، عضو هیئت مدیره شرکت گاز بوریسما شد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس برخی تحقیقات پیشین در اوکراین، مدرکی در خصوص تخلف جو بایدن و پسرش در ارتباط با آن شرکت به‌دست نیامد اما بر اساس برخی گزارش‌ها، جو بایدن آن زمان ضمن تهدید به توقف اعطای وام یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین تلاش فعالانه کرد تا دادستان اوکراین مسئول پرونده تحقیقاتی این جریان را کنار بگذارد.

این در حالی است که تاریخ تماس تلفنی ترامپ- زلنسکی در سوم مرداد امسال، اندکی پس از موعدی است که آمریکا اعطای ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را معلق کرد.

تعلیق کمک به اوکراین دموکرات‌ها را مشکوک کرده که آقای ترامپ از این امر برای منافع شخصی خود گروکشی کرده باشد.

با حمایت نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، در روزهای گذشته تحقیقات در این بخش کنگره برای کلید زدن استیضاح آقای ترامپ، به سرعت به جریان افتاده‌است.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت کمیسیون تحت ریاست او به سرعت کار استماع و ارسال احضاریه‌ها را انجام می‌دهد و به موازات آن، دو کمیته دیگر نیز زیر یک چتر واحد این هدف را پیش می‌برند.

مجلس نمایندگان از مقاماتی در وزارت خارجه آمریکا که مرتبط با ماجرای آقای ترامپ در قبال اوکراین هستند، برای پاسخگویی به پرسش‌های اعضای کمیته اطلاعاتی، در جریان نشست‌های همین هفته در این کمیته دعوت کرده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها امیدوارند تحقیقات در چند هفته آینده، حتی تا هفته سوم آبان، تکمیل شود تا گزارش لازم را به کمیته قضایی مجلس که ناظر بر روند استیضاح است، ارسال کنند.

آدام شیف، عضو دموکرات از ایالت کالیفرنیا، خواهان دسترسی به گفت‌وگوهای تلفنی آقای ترامپ با شمار دیگری از رهبران خارجی، از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز شد.

آقای شیف یک‌شنبه به شبکه ان‌بی‌سی گفت، مهم است «ببینیم آیا رئیس جمهوری در سایر مکالمه‌ها با سران جهانی، به‌ویژه آقای پوتین، امنیت آمریکا را در راستای منافع شخصی در کارزار انتخاب مجددش ضعیف کرده یا نه».

فرد «افشاگر» ادعا کرده که کاخ سفید سوابق گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ- زلنسکی و سایر مکالماتی را که ممکن است باعث دردسر شود، در سرور یک رایانه محرمانهٔ مختص به امور امنیت ملی پنهان کرد.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی تأکید کرد که اگر هدف کاخ سفید، لاپوشانی باشد، کنگره باید به این سرور و مکالمات دسترسی یابد.

آدام شیف همچنین در مصاحبه دیگری در روز یکشنبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت کمیته اطلاعاتی اتفاق نظر دارد که فرد «افشاگر» در مقابل این کمیته در پشت درهای بسته شهادت دهد تا هویتش مخفی بماند. به نوشته نیویورک تایمز، «افشاگر» عضو سی‌آی‌ای است.

آقای ترامپ در توئیت‌های یک‌شنبه از آدام شیف انتقاد کرد و او را به دروغ‌گویی به کنگره از روی «نسخه کاملاً ساختگی» از گفته‌هایش، متهم کرد و نیز نوشت، او «با وقاحت و شرارت اکاذیب» را در کنگره عنوان کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، جمعه گذشته خواهان خودداری آمریکا از انتشار متن مکالمات رهبر روسیه با آقای ترامپ شد.

به گفته آقای لاوروف، دو رهبر منتخب ملت‌های خود باید از حق محرمانه ماندن گفت‌وگوهای خود که یک عرف دیپلماتیک است برخوردار باشند.

از سوی دیگر، شمار زیادی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره با حضور در برنامه‌های متعدد سیاسی آخرهفته در رسانه‌ها، حزب دموکرات و سران آن را به‌شدت محکوم کردند.

دوین نونس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از کالیفرنیا، گفت دموکرات‌ها خواهان پاسخ نیستند؛ می‌خواهند یک نمایش عمومی راه بیندازند.
کوین مک‌کارتی، جمهوری‌خواه دیگر از کالیفرنیا که رهبر اقلیت این حزب در مجلس نمایندگان است، دموکرات‌ها را به تلاش برای وارونه کردن نتیجه انتخابات سه سال پیش متهم کرد.

کاخ سفید هفته گذشته بلافاصله با آغاز اتهامات، متن مکالمه آقای ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کرد اما نه تنها آبی بر آتش نریخت بلکه بر آن دمید.

اگر مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات خود تصمیم به استیضاح ترامپ بگیرد، نظر به این‌که سنا در کنترل اکثریت هم‌حزبی‌های آقای ترامپ است، فعلاً بعید است که او را از کار برکنار کند مگر آن‌که در ادامه این روند با غافلگیری‌هایی روبرو شود.

تلاش برای استیضاح آقای ترامپ، یک دردسر عظیم است اما او و حامیانش اطمینان دارند که این امر ممکن است به سود جمهوری‌خواهان و زیان دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باشد.

منابع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی / م.ف. / پ.پ
XS
SM
MD
LG