لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

جو بایدن در سخنرانی سازمان ملل: امروز باید در برابر تجاوز عریان روسیه به اوکراین بایستیم


رئیس‌جمهور ایالات متحده در حال سخنرانی در هفتادوهشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس‌جمهور ایالات متحده در حال سخنرانی در هفتادوهشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس‌جمهور ایالات متحده در هفتادوهشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «ما باید امروز در برابر تجاوز عریان» روسیه به اوکراین «بایستیم تا مانع دیگر متجاوزان احتمالی فردا شویم».

جو بایدن روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در سخنرانی خود تصریح کرد: «روسیه بر این باور است که جهان خسته خواهد شد و به او اجازه خواهد داد که اوکراین را بدون عواقب، زیر ستم خود در آورد».

او اظهار داشت: «اما من از شما می‌پرسم: اگر ما اصول اصلی منشور سازمان ملل را برای راضی کردن یک متجاوز کنار بگذاریم، آیا هر کشور عضو می‌تواند احساس اطمینان کند که از آن‌ها محافظت می‌شود؟ اگر اجازه بدهیم که اوکراین تجزیه شود، آیا استقلال هر کشوری تضمین‌شده است؟ پاسخ منفی است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکید کرد: «به همین دلیل است که ایالات متحده به همراه متحدان و شرکای خود در سراسر جهان همچنان در کنار مردم شجاع اوکراین خواهند ایستاد که از حاکمیت و تمامیت ارضی و آزادی خود دفاع می‌کنند».

هفتادوهشتمین نشست سالانه مجمع عموم سازمان ملل در حالی کار خود را آغاز کرد که دومین سال حمله روسیه به اوکراین همچنان روی مباحث آن سایه انداخته و به محور اصلی گفتگوهای رهبران جهان تبدیل شده است.

آقای بایدن در اظهارات خود گفت که «روسیه به تنهایی بار مسئولیت این جنگ را به دوش می‌کشد و تنها روسیه این قدرت را دارد که فورا به این جنگ پایان دهد. و تنها روسیه است که در مسیر صلح ایستاده است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه با تاکید بر این‌که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، گفت که ایالات متحده همراه با شرکای خود برای مقابله با فعالیت‌های ایران که برهم‌زننده ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی است تلاش می‌کند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ایالات متحده به‌دنبال جهانی امن‌تر، مرفه‌تر و عادلانه‌تر برای همه مردم جهان است، زیرا ما می‌دانیم که آینده ما به آینده شما گره خورده است. و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از پس چالش‌های امروز برآید».

آقای بایدن با اشاره به موج گرمای بی‌سابقه در ایالات متحده و چین، آتش‌سوزی‌های جنگلی آمریکای شمالی و جنوب اروپا، پنجمین سال خشکسالی در شاخ آفریقا و «سیل غم‌انگیز» در لیبی گفت: «این عکس‌های فوری داستانی فوری را بیان می‌کنند که اگر نتوانیم وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهیم و شروع به مقاوم‌سازی جهان خود در برابر تغییراتی آب‌وهوا نکنیم، چه چیزی در انتظار ما است».

او افزود: «از روز اول دولت من، ایالات متحده این بحران را نه تنها برای ما، بلکه برای کل بشریت به عنوان یک تهدید وجودی در نظر گرفته است».

XS
SM
MD
LG