لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

بایدن: تعهد نرگس محمدی به ساخت آینده‌ای شایسته برای زنان و مردم ایران، در جهان الهام‌بخش است


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همراه با مردم سراسر جهان»، به نرگس محمدی به‌خاطر دريافت جايزه نوبل صلح برای «شهامت تزلزل‌ناپذيرش» تبريک می‌گويد.

او در این بیانیه نوشته که «تعهد خانم محمدی به بنای آينده‌ای که شايسته زنان و تمامی مردم ايران باشد، الهام‌بخش همه مردمی است که در هر جای جهان برای حقوق بشر و کرامت انسانی مبارزه می کنند.»

رئیس‌جمهور امریکا به بارها بازداشت، حبس و «شکنجه» نرگس محمدی از سوی جمهوری اسلامی اشاره کرده و افزوده: «اما سرکوب، مبارزه و عزم خانم محمدی را قوی‌تر کرده است. اعطای اين جايزه نشان می‌دهد که به رغم بازداشت ناعادلانه او در زندان اوين، جهان ندای نرگس محمدی برای آزادی و برابری را می‌شنود.»

بایدن در عین حال از جمهوری اسلامی خواسته که «او و ساير فعالان حقوق زنان را فوراً از زندان آزاد کند.»

نرگس محمدی خود در بیانیه‌ای که روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل منتشر شد، اعلام کرد دریافت جایزه صلح نوبل باعث می‌شود در مسیر پیش رو «مقاوم‌تر و بااراده‌تر» قدم بردارد.

جو بایدن در ادامه، با اشاره به اعطای این جایزه به خانم محمدی چند روز پس از انتشار خبر بیهوشی و کُمای آرميتا گراوند، دختر ۱۶ساله، در مترو تهران، نوشته که «مردم ايران در مبارزه برای آينده دموکراتيک کشورشان سکوت نکرده و مرعوب نمی‌شوند».

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد. سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به‌دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه اعتراضات «زن زندگی آزادی» را «جنبشی خشونت‌پرهيز» معرفی کرده که « خواستار احترام به حقوق بشر است و برای مردم سراسر جهان اميد به ارمغان آورده است».

بایدن تأکید کرده که «ما به ادای احترام به تمامی مدافعان حقوق بشر، خاطره مهسا امينی و تمامی آنهايی که توسط رژيم کشته، مجروح و زندانی شده اند ادامه خواهيم داد. ايالات متحده آمريکا به حمايت از توانمندی ايرانيان برای بنای آينده خود، برای آزادی بيان، برای برابری جنسيتی و پايان دادن به خشونت عليه زنان و دختران در همه جا ادامه خواهد داد.»

او بخشی از اقدامات واشینگتن در این ارتباط را «ابتکار ديپلماتيک ايالات متحده آمريکا در سازمان ملل با هدف برجسته کردن، محکوم کردن و پاسخگو کردن موارد نقض حقوق بشر در ايران» معرفی کرده است.

وی اضافه کرده که «علاوه بر اين، ما با کاربرد ابزارهای گريز از سانسور دسترسی ميليون ها نفر از مردم ايران یه شبکه اينترنت را تسهيل و بيش از یکصد فرد حقيقی و حقوقی در ايران را که در سرکوب مردم سهيم و مسئول هستند تحريم کرده‌ايم.»

بایدن بیانیه خود را به این صورت به پایان برده که «ايالات متحده آمريکا در کنار خانم محمدی، مردم شجاع ايران و تمامی مردمی که در سرتاسر جهان با مقاومت و تلاش خود می کوشند جهان را آزادتر و برابرتر کنند خواهد ايستاد.»

در حالی که جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته با آن تلاش دارند اعطای این جایزه به نرگس محمدی را تخریب کنند، اما شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی داخلی و خارجی از این اتفاق استقبال کرده‌اند.

با استفاده از بیانیه جو بایدن و رادیو فردا؛ ش.ر، ب.ب/ ب.ب
XS
SM
MD
LG