لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

تشدید فشار بر خانواده‌های معترضان کشته‌شده؛ بازداشت‌های تازه در تهران، دهگلان و سنندج


آرمین رستمی٬ معید و ریزان ساعدی و محسن نیازی
آرمین رستمی٬ معید و ریزان ساعدی و محسن نیازی

بازداشت خانواده‌های دادخواه در ایران همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که طی شبانه روز گذشته دست‌کم ۴ تن دیگر از اعضای خانواده‌های معترضان کشته شده، شامل آرمین رستمی برادر آیدا رستمی، امید نیازی برادر محسن نیازی، و همچنین «ریزان» و «معید»ساعدی به ترتیب خاله و برادر سارینا ساعدی، بازداشت شده‌اند.

خبر بازداشت آرمین رستمی، برادر آیدا رستمی، را ابتدا شامگاه چهارشنبه حساب کاربری «شهرک اکباتان» در توئیتر که رویدادهای شهرک اکباتان تهران را پوشش می‌دهد، منتشر کرد.

سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز روز پنج‌شنبه با تایید بازداشت برادر دادخواه آیدا رستمی، گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران اقدام به بازداشت آرمین رستمی کرده و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

آیدا رستمی پزشک جوانی بود که پس از کمک به چند دانشجوی مجروح‌ در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، شامگاه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ مفقود و نیروهای امنیتی پس از چند روز، پیکر بی‌جان این پزشک جوان را با آثار ضرب‌وجرح شدید به خانواده‌اش تحویل دادند.

خاکسپاری پیکر آیدا رستمی تحت تدابیر شدید امنیتی در آرامستان امامزاده عبدالله شهر گرگان انجام شد. جمع گسترده‌ای از مردم گرگان در مراسم هفتم این پزشک جوان با حضور بر مزار او اقدام به سر دادن شعارهایی چون «آیدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

«بازداشت‌ها» در کردستان

همزمان سه عضو خانواده‌های معترضان کشته شده نیز روز پنج‌شنبه در شهرهای دهگلان و سنندج به دست نیروهای حکومتی بازداشت شدند.

یکی از این سه عضو خانواده‌های دادخواه، امید نیازی، برادر ‎محسن نیازی معترض کشته شده در دهگلان، است.

محسن نیازی، جوان معترض اهل دهگلان در استان کردستان، ۲۹ آبان پارسال در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان کوثر سنندج در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

این جوان ورزشکار در آخرین پست صفحه اینستاگرام خود در اعتراض به سرکوب اعتراضات مردم مهاباد، نوشته بود: «صدای مهاباد باشیم.»

طبق گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، امید نیازی، برادر دادخواه ‎محسن نیازی، روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ماه در مسیر دهگلان به سنندج توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد.

نیروهای امنیتی همچنین روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ماه، در بهشت محمدی شهر سنندج محل آرامگاه شماری از معترضان کشته شده اقدام به بازداشت معید ساعدی و ریزان ساعدی، برادر و خاله سارینا ساعدی نوجوان ۱۶ ساله‌ کشته شده در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، کردند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بازداشت «معید» و «ریزان» ساعدی، دو عضو خانواده سارینا ساعدی، عصر پنج‌شنبه و در حالی انجام شد که نیروهای امنیتی، اقدام به «محاصره ورودی بهشت محمدی سنندج کرده و تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی این شهر را با توهین و بی‌احترامی» از این آرامستان بیرون کردند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز در همین خصوص گزارش داد که بازداشت «ریزان» و «معید» ساعدی در حالی انجام شده است که هر دوی آنها زیر هجده سال دارند.

سارینا ساعدی، نوجوان ۱۶ ساله روز چهارم آبان پارسال در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در شهر سنندج «با ضربات باتوم نیروهای امنیتی مجروح و پس از یک روز بستری در بیمارستان به دلیل خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.»

اعضای خانواده سارینا ساعدی در ماه‌های گذشته بر تداوم دادخواهی خود تاکید کرده‌اند و در مقابل نیروهای امنیتی ۱۹ خرداد ماه سال جاری، هاشم ساعدی، پدر سارینا، را پس از حضور بر آرامگاه مهسا امینی و معترضان کشته شده در سقز، برای مدتی بازداشت کردند.

همچنین شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بوکان در حکمی هاشم ساعدی، پدر دادخواه سارینا را به «شش ماه و نیم حبس و ۴۰ ضربه شلاق» محکوم کرد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر و همزمان با «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی»، فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده را به اشکال مختلف از جمله بازداشت و احضار تشدید کرده‌اند.

امید قدیمی برادر فواد قدیمی در دیواندره، فرزاد معظمی گودرزی از اعضای خانواده رضا معظمی گودرزی معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ در بروجرد، ماشاالله کرمی پدر محمدمهدی کرمی در کرج، مهسا یزدانی مادر دادخواه محمدجواد زاهدی در ساری، رضا ببرنژاد برادر مهدی ببرنژاد در قوچان، از جمله اعضای خانواده‌های دادخواه بازداشت شده هستند.

صفا عائلی دایی مهسا(ژینا) امینی، احمد حسن‌زاده و سولماز حسن‌زاده پدر و خواهر دادخواه محمد حسن‌زاده در بوکان، میثم محمدیان و سعادت مختاری، خواهرزاده و پسر عموی جمشید مختاری معترض کشته شده در جونقان استان چهارمحال و بختیاری، و فواد چوبین دایی آرتین رحمانی پیانی نوجوان کشته شده در ایذه، از دیگر اعضای خانواده دادخواه تحت بازداشت هستند.

از چهار عضو خانواده دادخواه حنانه کیا که در نوشهر مازندران بازداشت شده‌اند تاکنون فقط هلیا کیا خواهر شانزده ساله این معترض کشته شده با قرار وثیقه آزاد شده است اما وحید کیا و معصومه آذری، پدر و مادر و امیر کیا نامزد دادخواه حنانه کیا، همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

نسرین علیزاده خواهر و محمد (کوروش) وزیری همسر دادخواه شیرین علیزاده در اصفهان، مهسا بصیر توانا خواهر دادخواه مهران بصیر توانا در شهر فومن استان گیلان، فرهاد و رضا زارع برادران دادخواه میلاد زارع در شهر بابل، فرامرز آبیل نوجوان ۱۵ ساله و برادر اسماعیل آبیل (براهویی) از کشته شدگان «جمعه خونین زاهدان» نیز برای چند روز بازداشت شده بودند.

مقام‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی از ارائه هرگونه توضیحی درباره دلیل بازداشت و وضعیت اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده امتناع کرده‌اند.

طبق گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ١۴٠٢ تا اوایل شهریور ماه «دست‌کم ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه» توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی را در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده بودند که طی سه هفته اخیر و با بازداشت شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه بر این تعداد افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG