لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

فشار بر خانواده معترضان کشته‌شده: اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد و خواهر جواد حیدری از دانشگاه و کار


مجیدرضا رهنورد، دومین معترض از چهار معترضی است که در جریان اعتراضات سراسری شش ماه گذشته در ایران اعدام شده‌اند.
مجیدرضا رهنورد، دومین معترض از چهار معترضی است که در جریان اعتراضات سراسری شش ماه گذشته در ایران اعدام شده‌اند.

با افزایش فشارهای امنیتی و احضار شماری از اعضای خانواده معترضان کشته شده یا اعدام شده و در پی اخراج فائزه رهنورد خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه، خواهر جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین نیز از محل کار خود، سازمان نقشه‌‌برداری کشور، اخراج شد.

فاطمه حیدری با انتشار تصویری از کارت شنایی محل کار خود به عنوان «کارشناس ارزیابی و عملکرد» سازمان نقشه‌برداری کشور، در حساب توییتر خود نوشت: «کارمند دولت بودم؛ چند روز پیش نامه‌ای به‌دستم رسید که ‌اخراجم کرده‌اند.»

خواهر جواد حیدری در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی افزود: «همین‌قدر حقیر و بدبختید» اما من «کارم را که هیچ، زندگیم را می‌دهم تا انتقام خون برادرم را بگیرم و دادخواهش باشم.»

نامه اخراج فاطمه حیدری تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ را دارد و به امضای «خدیجه صفدری، مدیرکل توسعه منابع، تحول اداری و پشتیبانی» سازمان نقشه‌برداری رسیده است اما در آن عنوان شده که به دلیل «استمرار عدم حضور» از سه ماه پیش یعنی ۱۵ آذر ۱۴۰۱ به «رابطه استخدامی» فاطمه حیدری با سازمان نقشه‌برداری کشور خاتمه یافته است.

فاطمه حیدری تاکید کرد تنها دلیل اخراجش «دادخواهی» درباره کشته شدن برادر معترضش بوده است. او با انتشار تصویری از تقدیرنامه‌ سال گذشته خود که به امضای «علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور» رسیده بود، نوشت: «کارمند نمونه سال قبل، کارمند تقدیر و تشویق‌شده تابستان امسال با کسب رتبه برتر کشور و عاقبت کارمند اخراجی زمستان.»

پیش از این، حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر که خبرهای اعتراضات را پوشش می‌دهد روز جمعه ۲۶ اسفند ماه گزارش داده بود که فائزه رهنورد، خواهر مجید رضا رهنورد معترض اعدام شده در مشهد، از دانشگاه اخراج شده است.

اخراج فائزه رهنورد از دانشگاه در حالی صورت گرفته که او مشغول تحصیل در ترم‌های پایانی رشته‌ حقوق بود.

طبق این گزارش، نیروهای حراست دانشگاه روز روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ماه با فائزه رهنورد، خواهر مجیدرضا رهنورد، تماس گرفته و به او اعلام کرده‌اند که بعد از تعطیلات نوروز، حق ورود به کلاس‌های درس دانشگاه را ندارد و وقت فائزه رهنورد درباره دلیل اخراج خود از دانشگاه پرسیده، نیروهای حراست در جواب گفته‌اند: «خودت می‌دانی چرا.»

مجیدرضا رهنورد، دومین معترض از چهار معترضی است که در جریان اعتراضات سراسری شش ماه گذشته در ایران اعدام شده‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، بامداد دوشنبه ۲۱ آذر از اعدام مجید رضا رهنورد خبر داد. پیش از اعدام مجیدرضا رهنورد در مشهد، محسن شکاری معترض جوان در تهران اعدام شد و پس از این دو نیز محمدمهدی کرمی و محمدحسینی از معترضان بازداشت شده در جریان چهلم حدیث نجفی اعدام شدند.

همه این اعدام‌ها تحت عنوان اتهام «محاربه» انجام شد و هر چهار معترض اعدام شده در فاصله چند هفته‌ای بازداشت تا اعدام به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه دسترسی نداشتند.
جواد حیدری نیز که اکنون خواهرش فاطمه حیدری از سازمان نقشه‌برداری اخراج شده است، در جریان اعتراضات سراسری و در تظاهرات ۳۱ شهریور ماه مردم قزوین با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه که ۲۵ آبان در جریان اعتراضات این شهر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، اول بهمن‌ از شغل معلمی تعلیق و از ورود به هنرستان محل کار خود در شهر ایذه منع شد.

اعمال فشار، تهدید، اخراج از کار، بازداشت و زندانی کردن اعضای خانواده معترضان کشته و اعدام شده در جمهوری اسلامی سابقه‌ای بیش از چهل ساله دارد و بارها پدر، مادر، برادر و خواهر و حتی در مواردی بستگان درجه دوم معترضان یا فعالان سیاسی کشته یا اعدام شده، از شغل یا دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG