لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

ایران می‌گوید هر اقدام «غیر سازنده» در شورای حکام، مخل مذاکرات برجام خواهد بود


شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (عکس از آرشیو)
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (عکس از آرشیو)

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۱۸ شهریور گفته است، هرگونه اقدام «غیر سازنده» در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس باعث اختلال در فرایند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در هفته جاری ایران را متهم کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن را «به طور جدی» تضعیف کرده است.

در این گزارش با اشاره به این‌که «ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود نداده است»، آمده که حجم اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد اکنون به ۸۴ کیلوگرم و میزان اورانیوم غنی شده آن در سطح ۶۰ درصد به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در توییتی نوشته است که آژانس و نهادهای سیاستگذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند.

نماینده ایران هشدار داده است: «هر اقدام غیر سازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود. البته، امیدوارم عقلانیت بر نشست هفته بعد شورای حکام، حاکم شود.»

رسانه‌های بین المللی در هفته جاری گفته بودند به دنبال گزارش آژانس، ایالات متحده و اتحادیه اروپا احتمالا هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر خواهند کرد.

در همین زمینه میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که رئیس هیات روسی در مذاکرات برجام را نیز برعهده دارد، در توییتی گفته است، بهتر است ایران و آژانس اختلافات خود را حل کنند و نیازی نیست شورای حکام دست به اقدامی بزند.

«آمریکا هنوز به نقطه‌ ترک مذاکرات نرسیده است»

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده همچنان خواهان از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام است و واشینگتن در مرحله‌ای نیست که بخواهد این مذاکرات را ترک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به اظهارات روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود، با توجه به پیشرفت‌های تازه ایران در برنامه هسته‌ایش «داریم به نقطه‌ای نزدیکتر می‌شویم که بازگشت به برجام آن منافعی که از این توافق انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد «تضعیف» فعالیت‌های بازرسان در ایران و همچنین اقدامات پادمانی گفته است٬ ایران با عدول از برجام در حال به کارگیری فناوری پیچیده‌‌تر در برنامه هسته‌ای خود است و در حال کسب دانش از آنهاست، چنین فعالیت‌هایی مزایای اصلی در برجام مصوب سال ۲۰۱۵ را بی‌اثر می‌کند.

ند پرایس در ادامه گفته است، چنین فرایندی نمی‌تواند برای مدت نامعلوم ادامه داشته باشد. ما هنوز به نقطه‌ای که آن را رها کنیم نرسیده‌ایم و همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به اجرای تعهدات قابل دسترسی و امکان‌پذیر است و تا زمانی که دستیابی به آن در خدمت منافع ما باشد آن را پیگیری خواهیم کرد.

اظهارات مختلف در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوصی استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش، گفت، این برعهده تهران است که درباره استراتژی خود توضیح دهد.

ند پرایس در ادامه کنفرانس خبری خود تصریح کرد، ما اظهارات مختلفی را از ایران درباره برنامه زمانی (مد نظر) آنها شنیده‌ایم. ما به دنبال توصیف آنها نیستیم. اما از جانب خودمان می‌توانم بگویم مایل به شروع مجدد این مذاکرات در اسرع وقت هستیم تا بتوانیم امکان‌پذیر بودن بازگشت متقابل به اجرای تعهدات (در چارچوب برجام) را بیازماییم.

او اضافه کرد، آمریکا به همراه سایر کشورهای عضو برجام مایل است که «شاهد از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات غیر مستقیم وین» باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، ما همچنان بر این باوریم که برجام موثرترین ابزار برای حصول اطمینان از این است که ایران به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین با مشارکت غیر مستقیم آمریکا برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز زمانی برای دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در همین راستا به مسکو سفر کرده است و روز پنجشنبه با سرگئی ریابکوف٬ معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کرده است.

رابرت مالی گفت‌وگوهای خود را با معاون وزیر امور خارجه روسیه «مثبت و سازنده» توصیف کرده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه مذاکرات خود اکنون راهی پاریس شده است.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و توییتر
XS
SM
MD
LG