لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

شاهزاده چارلز: بدیهی‌ست که دوست دارم به ایران سفر کنم


ولیعهد بریتانیا، شاهزاده چارلز، می‌گوید «من می‌دانم ایران برای قرن‌ها چه بخش مهمی از جهان بوده است».
ولیعهد بریتانیا، شاهزاده چارلز، می‌گوید «من می‌دانم ایران برای قرن‌ها چه بخش مهمی از جهان بوده است».

شاهزاده چارلز، وارث بلافصل تاج‌وتخت بریتانیا، در یک مصاحبه‌ مطبوعاتی ضمن ستایش از میراث ایران در جهان، گفته «بدیهی‌ست که دوست دارم به ایران سفر کنم». دفتر شاهزاده بریتانیایی گفته در حال حاضر طرح هیچ سفری در دستور کار قرار ندارد.

چارلز فیلیپ آرتور جرج، شاهزاده ولز، در مصاحبه‌ای با «ساندی تایمز» که قرار است روز یک‌شنبه ششم بهمن منتشر شود، میراث هنری، فرهنگی و علمی ایران را ستوده است.

شاهزاده ولز گفته «من می‌دانم ایران برای قرن‌ها چه بخش مهمی از جهان بوده؛ و آن‌چه به دانش بشر، فرهنگ، شعر و هنر پیشکش کرده، بسیار است».

شاهزاده بریتانیایی می‌گوید «روشن است که دوست دارم [به ایران بروم]».

البته دفتر شاهزاده چارلز تاکید کرده در حال حاضر برنامه سفری در دستور کار نیست. سخنگوی این دفتر گفته «هیچ برنامه‌ای برای این‌که شاهزاده ولز دیداری رسمی از ایران داشته باشد، در دست نیست».

ولیعهد بریتانیا، شاهزاده چارلز، دارای مقام اجرایی خاصی در بریتانیا نیست. او پس از زمین‌لرزه بم، برای دیدار از این شهر به ایران سفر کرد. سفری که البته ارتباط مستقیمی به دنیای سیاست نداشت و در مقام متولی سازمان صلیب‌ سرخ بریتانیا انجام شد.

سفر شاهزاده چارلز پس از زمین‌لرزه به بم
سفر شاهزاده چارلز پس از زمین‌لرزه به بم

آن سفر نخستین سفر عضو خاندان پادشاهی بریتانیا طی ۳۳ سال به ایران بود.

با این حال علاقه شاهزاده ولز به ایران پیشتر نیز ابراز شده است، و او پس از بازگشت از سفر بم نیز از ایران، تاریخ و مردم آن ستایش کرده بود.

حتی در بهار سال ۱۳۹۵ نیز دوباره گزارش‌هایی منتشر شد در این مورد که او مشتاق دیدار مجدد از ایران است. گزارشی که در رسانه‌های داخل ایران نیز بازتاب یافت.

در آن زمان اما رئیس هلال احمر ایران به خبرگزاری تسنیم گفته بود «از برنامه سفر ولیعهد بریتانیا در قالب و عنوان رئیس صلیب سرخ بریتانیا اطلاع و برنامه‌ای به ما اعلام نشده است».

شاهزاده چارلز در بخش دیگری از گفت‌وگوی تازه خود با «ساندی‌تایمز» گفته تلاش کرده پاسدار صلح باشد و افزوده «من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز [در خاورمیانه] صلحی عادلانه و پایدار است».

منابع: ساندی‌تایمز، رویترز، تایمز، دویچه‌وله، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، تسنیم
XS
SM
MD
LG