لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی یک رژیم تمامیت‌خواه، نژادپرست و فاشیست است


شاهزاده رضا پهلوی در نشست خبری ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ در واشینگتن
شاهزاده رضا پهلوی در نشست خبری ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ در واشینگتن

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگویی تلویزیونی با کانال پنج ایتالیا، تاکید کرد رخدادهای متاثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را باید یک «انقلاب» دانست و «نه اعتراض» و افزود: «درست همان‌طور که ۴۳ سال پیش،‌ زنان نخستین قربانیان انقلاب خمینی‌گرایان بودند».

او درباره نقش خود در اعتراضات کنونی ایران تصریح کرد: «از آغاز درگیر این ماجرا بوده» است اما خواهان «هیچ جایگاهی» در آینده نیست.

آقای پهلوی همچنین با اشاره به گسترش روزافزون فقر و گرسنگی در کشور و سقوط ارزش پول ملی گفت: «در حالی‌که رژیم جیب‌های خود را پر پول کرده است، مردم گرسنه هستند».

فرزند آخرین پادشاه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه، حکومت جمهوری اسلامی را یک «رژیم اسلامی تمامیت‌خواه، نژادپرست و فاشیست» خواند و گفت که با این همه، «برخی همچنان در تلاش هستند تا به مذاکره با رژیم ادامه دهند».

او با بیان این‌که «ایران دموکراتیک عامل تامین‌کننده ثبات و امنیت بین‌المللی خواهد بود»، تاکید کرد که هدف «جلب توجه تمام دولت‌ها از جمله بریتانیا، فرانسه و ایتالیا» به وضعیت جاری در ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از سرنگونی جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند یا نه، گفت: «اول از همه، تصمیم در این مورد با من نیست، بلکه با دولت جایگزین خواهد بود اما باور دارم انرژی هسته‌ای برای ایران که یک کشور زلزله‌خیز است، مناسب نیست».

او با تاکید بر سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی در ایران افزود: «ما می‌توانیم به جای ترساندن جهان و همسایه‌های خود با خطر هسته‌ای بگوییم که ایران دست‌کم برای اروپا گاز طبیعی کافی دارد و دیگر هر زمستان نیازی نیست اخاذی‌های پوتین را تحمل کنید».

این مصاحبه پس از آن پخش می‌شود که آقای پهلوی روز پنجم بهمن از برنامه خود برای سفر به چند کشور غربی و مذاکره با مقامات ارشد آن‌ها درباره اعتراضات مردم ایران خبر داده بود.

این تصمیم پس از طرح کارزار «من وکالت می‌دهم» به رضا پهلوی اتخاذ شده است که در هفته‌های گذشته به‌منظور دعوت از او برای رهبری اعتراضات مردمی در دوره گذار از جمهوری اسلامی به راه افتاد.

این کارزار که با موجی از موافقت‌ و مخالفت‌ در فضای مجازی فارسی‌زبان همراه بود، مورد استقبال رضا پهلوی قرار گرفت.

شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح پهلوی در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بارها از معترضان حمایت کرده و خواستار همبستگی همه ایرانیان برای مقابله با جمهوری اسلامی شده‌اند.

با این حال، شعار «مرگ بر ستمگر، نه شاه می‌خواهیم نه رهبر» نیز از جمله شعارهایی بوده که گروهی از مردم داخل کشور در تجمعات اعتراضی چهار ماه اخیر در خیابان‌ها سر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG