لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

شش شهروند بهایی در شیراز به بیش از ۱۹ سال زندان محکوم شدند


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان گزارش داد که شش شهروند بهایی ساکن شیراز با رأی دادگاه انقلاب این شهر در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شدند.

حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز روز دهم آبان به صدیقه اقدسی، عالیه فروتن، سیامک هنرور، قاسم معصومی، سعید اتحاد و بهروز فرزندی ابلاغ شده است.

این شش شهروند هر کدام به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه و ۱۶ روز زندان و همچنین به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند» به ۳۱ ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شدند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در ۱۸ مهر امسال برگزار شده بود.

به گزارش هرانا، این شهروندان بهایی در ۱۷ فروردین امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به سلول‌های انفرادی در بازداشتگاه‌های تحت نظارت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند.

این شهروندان در نهایت اردیبهشت‌ماه با قرار وثیقه، به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

آمارهای غیررسمی حاکی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در ایران سکونت دارند. با این حال، قانون اساسی جمهوری اسلامی، آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد. همین امر نیز به نقض سیستماتیک حقوق شهروندی بهاییان در ایران منجر شده است.

مقامات حکومت ایران بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌های ایران و کسب‌وکار، تخریب منازل و گورستان‌ها علیه پیروان این آیین را صادر کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، از انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون بیش از ۲۰۰ بهایی توسط حکومت جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

جامعه جهانی بهایی بارها تاکید کرده است این قبیل اتهام‌های امنیتی که علیه شهروندان بهایی در ایران مطرح می‌شود، «کاملا بی‌اساس» است و تنها دلیل بازداشت بهاییان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی آن‌ها است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل آبان پارسال با صدور قطعنامه‌ای، «نقض شدید و فاحش حقوق بشر» در ایران را محکوم کرده بود. در این قطعنامه از «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌ در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده است.

با استفاده از سایت هرانا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG