لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

یک گروه شبه‌نظامی هوادار ایران در بغداد دست به راهپیمایی مسلحانه زد


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

گروهی از مردان مسلح نقاب‌پوش روز پنج‌شنبه پنجم فروردین با راه انداختن کاروانی از خودروهای وانت در پایتخت عراق، یک نمایش قدرت علیه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، ترتیب دادند که خواستار گفت‌وگوهای تازه‌ای با واشینگتن شده است.

شبه‌نظامیان گروه «ربع‌الله» در وانت‌های خود کاریکاتورهای مصطفی الکاظمی که چهره‌ای هوادار آمریکا شناخته می‌شود را همراه با تصاویر مشابهی از دیگر مقامات دولت عراق به نمایش گذاشتند.

ربع‌الله جدیدترین و قدرتمندترین گروه در میان گروه‌های متعدد هوادار ایران در عراق محسوب می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از قول کارشناسان می‌نویسد این گروه پوششی برای کتائب حزب‌الله تصور می‌شود که در نیروهای امنیتی عراق ادغام شده است و به آن امکانی برای مخالفت با دولت می‌دهد.

یکی از شبه‌نظامیان گروه ربع‌الله در بیانیه‌ای که در این تظاهرات خوانده شد، گفت: «ما مردان و سلاح‌های خود را آورده‌ایم که به اشغالگران آمریکایی و همکاران حکومتی آن‌ها هشدار بدهیم».

دو روز قبل از این رویداد یکی از مقامات دولت عراق اعلام کرده بود که بغداد خواستار «گفت‌وگوهای استراتژیک» با دولت جو بایدن شده است. دو کشور هنور به توافقی در رابطه با دو هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی که در عراق مستقر هستند، نرسیده‌اند.

پارلمان عراق در پی حمله پهپادی دی‌ماه ۹۸ آمریکا به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در فرودگاه بغداد که به کشته شدن وی و همراهان عراقی او انجامید، خواستار خروج نیروهای ایالات متحده از عراق شده است.

گروه ربع‌الله چندی پیش دفتر یک دفاتر یک شبکه تلویزیونی و یک حزب کرد را به آتش کشید و حملاتی نیز به فروشگاه‌های مشروب فروشی انجام داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG