لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

شبه‌نظامیان وابسته به ایران: حمله اسرائیل به پالمیرا را تلافی می‌کنیم


تصویری آرشیوی از حملات اسرائیل به سوریه
تصویری آرشیوی از حملات اسرائیل به سوریه

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه روز پنجشنبه ۲۲ مهر گفتند به حملات هوایی اسرائیل به مواضع خود در منطقه پالمیرای سوریه واکنش شدیدی نشان خواهند داد.

مواضع این گروه چهارشنبه شب برای دومین بار طی یک هفته هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفت.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای گفت بر اثر حملاتی که حوالی ساعت ۱۱ شب گذشته روی داد یک سرباز ارتش این کشور کشته شده است.

دولت اسرائیل معمولا در مورد حملات هوایی که در خاک سوریه انجام می دهد هیچ اظهارنظری نمی‌کند.

چند روز پیش نیز سوریه اعلام کرد که حملات موشکی اسرائیل در منطقه حمص را ردگیری کرده و در این حملات شش سرباز سوری مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای گفت موشک‌های اسرائیلی با عبور از حریم هوایی اردن و پرواز بر فراز یک پایگاه آمریکایی در تقاطع مرزهای سوریه و عراق وارد قلمرو هوایی این کشور شده‌اند.

حملات هوایی و موشکی روزهای اخیر بخشی از کارزار دائمی و فرساینده اسرائیل طی سال‌های اخیر برای پيشگيری از تثبيت نیروهای مورد حمایت ایران در خاک سوریه است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ نیروهای مورد حمایت ایران از جمله حزب الله لبنان در نقاط مختلف سوریه مستقر شده‌اند و اسرائیل حضور این نیروها را برای امنیت خود یک خطر جدی قلمداد می‌کند.

نهاد موسوم به اطاق عملیاتی نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه در بیانیه‌ای گفت واکنش به حملات هوایی اخیر اسرائیل «بسیار بی‌رحمانه» خواهد بود و اگر نیروهای مستقر در منطقه به موقع پراکنده نشده بودند تعداد تلفات بسیار بیشتر می‌بود.

در بخشی از این بیانیه بدون اشاره به رقم دقیق تلفات گفته می‌شود: «بر اثر این حملات تعدادی از برادران ما شهید و مجروح شده‌اند».

این بیانیه که در یک وبسایت وابسته به نیروهای مورد حمایت ایران منتشر شده است، می‌افزاید: «ما تصمیم گرفته‌ایم به خاطر انتقام خون شهدا و مجروحان به این حملات واکنش نشان دهیم و واکنش ما بسیار بی‌رحمانه خواهد بود».

خبرگزاری رویترز نمی‌تواند اصالت این وبسایت و مطالب منتشر شده در آن را تایید کند.

یک منبع نظامی که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت یکی از اهداف حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر پایگاه هوایی « تی ۴» است که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حملات پهپادی ماه‌های اخیر به نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه را از آنجا هدایت می‌کنند.

این منبع افزود پهپادهای ناشناسی که تصور می‌شود اسرائیلی باشند در روزهای اخیر به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در استان دیرالزور واقع در جوار مرز عراق حمله کرده‌اند. این نقطه یکی از مسیرهای راهبردی نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه برای انتقال نفرات و تسلیحات از عراق به سوریه است.

وزیر دفاع اسرائیل ماه گذشته ایران را متهم کرد که در یکی از پایگاه‌های هوایی نزدیک تهران به شبه‌نظامیان خارجی آموزش پهپادی می‌دهد.

دو منبع نظامی دیگر گفتند یکی از اهداف حملات هوایی اسرائیل در چهارشنبه شب تاسیسات پنهانی آموزش فناوری‌های پهپادی بوده است.

به گفته کارشناسان نظامی، نقاطی که در منطقه پالمیرا هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند با یکی از پایگاه‌های بزرگ نیروهای روسیه فاصله چندانی ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG